سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

آنفلوانزای مرغی


آنفلوانزای مرغی
● علایم آنفلوانزای مرغی چیست؟
علایم این بیماری در انسانها به صورت یک تب خفیف آغاز می شود همراه با سر درد و درد مفصل. بعد از یک روز این تب ممکن است از بین برود اما ولی امکان دارد تا یکی دو روز آینده هم ادامه پیدا کند.
علایم بعدی سرفه و علایم تنفسی است که می تواند به ورم ملتهمه منجر شود. اگر در این مرحله بیمار مدوا بشود این علایم از بین می رود و بیماری از بین می رود. بدون مداوا بعد از این مرحله بیماری مبدل به نوعی بیماری حاد تنفسی می شود. در این مرحله اکسیژن به مغز نمی رسد و به کما رفتن بیمار و متاسفانه مرگ را در پی دارد.
در پرندگان این بیماری با به اصطلاح "تو لک" رفتن شروع می شود. پرها پف می کنند و از چشمهای پرندگان آب می آید و بدنشان ملتهب می شود. آبریزش از ناحیه بینی پرندگان شروع می شود. پرنده آب و دانه نمی خورد تا اینکه از بین می روند. در کالبدگشایی متوجه می شویم که ریه ها ملتهب هستند، دستگاه گوارشی خونریزی دارد و کیسه های هوایی عفونی شده اند.
● کسانی که طوطی در خانه نگهداری می کنند، آیا خطری آنها را تهدید می کند؟
در مورد مینا یا هر پرنده خانگی دیگر باید بگویم که باید برای تزریق واکسن آنفلونزای طیور به دامپزشک شان مراجعه کنند . اما باید خاطر نشان کنم که ماهیت ویروس آنفلونزای مرغی طوری است که می تواند تغیر ماهیت بدهد. واکسن این بیماری در هر کشوری مختلف می باشد. اگر پرنده مبتلا به آنفلونزای طیور باشد و خودشان هم آنفلونزای انسانی بگیرند این ویروس می تواند خطرناک باشد در غیر این صورت نه.
● راه های انتقال آنفلوانزای مرغی چیست؟
در مورد راه های انتقال آنفلونزای مرغی باید بگویم که خوردن گوشت پخته حیوانات باعث انتقال این مرض نمی شود. ویروس این مرض وقتی در مقابل دمای بالاتر از پنجاه و پنج درجه قرارمی گیرد از بین می رود. ولی تماس با گوشت خام آلوده می تواند و یا تماس با پرنده می تواند باعث انتقال مریضی شود. همچنین فضولات پرندگان می تواند ناقل این ویروس باشد. چه از طریق هوا و چه از طریق لمس مستقیم.
● درمان این بیماری چگونه است؟ آیا در صورت یک بار ابتلا، مقاومت به این بیماری ایجاد می شود؟
تشخیص این بیماری در چهل هشت ساعت اولیه و مصرف داروی های این بیماری می تواند فرد را نجات بدهد. ولی متاسفانه از آنجاییکه علایم این بیماری بسیار شبیه آنفلونزای انسانی است باعث می شود که دوره ای کرتیکال یا اولیه و خطر ناک این بیماری درست معالجه نشود.
در صورت یک بار مبتلا شدن مریض مقاوم می شود اما معنی اش این نیست که فرد مذکور دیگر مبتلا به این مرض نمی شود. ماهیت ویروس آنفلونزای مرغی طوری است که می تواند تغییر پیدا کند و هر سال هم تغییر می کند مثل ویروس آنفلونزای انسانی . هر سال واکسن و شیوه مداوای این مریضی همچنان در حال تغییر است.
● آیا مصرف تخم مرغ هم خطرناک است؟
خوردن تخم مرغ بیماری زا نیست ولی پوست تخم مرغ می تواند به عنوان یک ناقل عمل کند. تخم مرغ باید کاملا پخته شود.
● آیا کباب شدن گوشت ویروس را از بین می برد؟
در صورت کباب شدن وقتی گوشت مرغ در مقابل دمای بالاتر از هفتاد درجه قرار می گیرد این ویروس از بین می رود. اما بستگی دارد به اینکه این دما به مدت سه دقیقه به همه نقاط گوشت خام برسد.


BBC Persian.com
منبع : blogfa


همچنین مشاهده کنید