پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مجموعه رویشی البرز


مجموعه رویشی البرز
مجموعه رویشی البرز نیز همچون سایر مجموعه های گیاهی پیش بینی شده برای ایجاد باغ گیاه‌شناسی ملی ایران می‌باشد.
از جمله معدود كلكسیون های گیاهی است كه با هدف معرفی تنوع رویشی منطقه البرز مركزی به عنوان یكی از رویشگاه های طبیعی ایران از طریق شبیه سازی توپوگرافیك و فراهم ساختن شرایط مناسب برای كاشت و استقرار تنوعی از گیاهان شاخص این زیست بوم از طریق طراحی و ساخت اجزا طبیعی بوجود آورنده چنین ساختاری است .
از جمله مهمترین شاخص های این مجموعه ایجاد تغییر درشكل زمین و ایحاد فرمهای تپه ماهوری است كه از اولین سالهای احداث باغ ایجاد گردیده است .
در پروسه زمانی اخیر با طراحی و ساخت آبشار بزرگی به ارتفاع متجاوز از ۱۴ متر همراه با رودخانه ای به طول ۲۵۰ متر همراه با چشمه, بركه, زمینهای پر آب (wetland ) با استفاده از صخره های سنگی در ابعاد بزرگ و واقعی و استفاده از آب دریاچه خزر, سیستم گردش آب مدار بسته ای را به نمایش گذاشته تا امكان استقرار تنوعی از گیاهان علفی, بالشتكی, بوته ای , درخت و درختچه را فراهم نماید .
بخشی از چنین تنوع گیاهی در طول سالیان اخیر مستقیماً از طبیعت جمع آوری و در محل های از پیش تعیین شده براساس طراحی كاشت غرس گردیده است, بنحوی كه در حال حاضر سیمای جنگلهای مناطق خشك با حضور تنوع گونه های شاخص این زیست بوم از قبیل : ارس, بنه, بادامك, زالزالك, داغداغان, بید و صنوبر و . . . و گونه های علفی مناطق ییلاقی لار را بنمایش گذارده است .
تكمیل كاشت و استقرار گونه های بومی البرز به تدریج و در طول سالهای آینده انجام خواهد شد.
منبع : موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران


همچنین مشاهده کنید