جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خطر کربوهیدرات های ناخالص برای قلب


خطر کربوهیدرات های ناخالص برای قلب
اکثر مردم می دانند که میزان بالای کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش دهد، در مقابل متوجه نیستند، که مقدار زیاد تری گلیسیرید نیز همان خطر را دارد.
گلیسیرید از کربو هیدرات مشتق شده و تری گلیسیرید سه اسید چربی است که به مولکول گلیسیرید چسبیده است . در نتیجه مازاد چربی و کربوهیدرات بخصوص کربن های تخلیص شده در رژیم غذایی منجر به افزایش تری گلیسیرید می شود.
در اندازه طبیعی و نرمال ، تری گلیسیرید در عضلات می سوزد ، به همین علت بلند کردن وزنه و یا انجام تمرینات ایروبیک ، به کنترل و حفظ طبیعی میزان TG کمک می کند و با سوزاندن آنها همراه گلوکز ، انرژی تولید می شود.
در حقیقت ، کم کردن وزن و ورزش سریعترین روش برای کم کردن تری گلیسرید بالا است ، و همچنین در کنار آن با کم کردن میزان مصرف کربوهیدرات های خالص مانند شکر ، نان ، پاستا ، بیسکویت ، شیرینی ، کیک و رعایت مصرف کربنات سدیم در رژیم غذایی باعث پایین آوردن تری گلیسرید می شود . علت افزایش تری گلیسرید توسط کربوهیدرات خالص مشخص نیست ، اما به نظر می رسد کربوهیدراتها همانند گلوله تفنگ به کبد آسیب می رسانند و به سرعت به TG تبدیل می شوند . میوه ها ، سبزیجات و تمامی غلات ( کربنهای نا خالص ) همانند کربوهیدرات میزان TG را بسرعت افزایش نمی دهد .
برای اندازه گیری میزان TG آزمایش خون انجام می گیرد ، اما برای اطمینان بیشتر ، از ۱۲ ساعت قبل از انجام آزمایش چیزی میل نشود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید