چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کره بادام زمینی


کره بادام زمینی
● بسیاری از مردم امروزه نسبت به آجیلها بویژه بادام زمینی حساسیت دارندآیا تا بحال به آن اندیشیده اید؟
اول : ممکن است بسیاری از شما نسبت به اینکه کره بادام زمینی که در ساندویچ بچه هایتان قرار می دهید شامل عوامل سرطان زا قوی که توسط قارچ aspergillus flavus ایجاد می شود آگاهی نداشته باشید .
aspergillus flavus یک قارچ سرطان زا قوی که در زمان انبارداری در بادام زمینی رشد می کند .
دوم : بادام زمینی شامل میزان فراوانی از چربیهای اشباع نشده چند گانه ، آهن و مس می باشد و هنگامی که بادام زمینی را جهت ساخت کره می کوبند ، اسیدهای چرب در تماس نزدیک با این فلزات قرار می گیرند که موجب یک واکنش سریع شیمیایی شده و اسیدهای چرب را به رادیکالهای آزاد فعال تبدیل می کنند .
رادیکالهای آزاد زمانی ایجاد می شود که چربیها در تماس با مس و آهن در بادام زمینی قرار می گیرند و به عنوان یک کاتالیزور سریع عمل می کنند و موجب می شود تولید رادیکالهای آزاد از هزار برابر به یک میلیون برابر افزایش یابد .
این واکنش شیمیایی منجر به تولید اسیدهای چرب پراکسید شده گشته که به دلیل اثرات زیانبخشی که روی غشاء سلولی دارند به عنوان خطرناکترین رادیکالهای آزاد به حساب می آیند .
امروزه افراد می دانند که خطرات رادیکالهای آزاد به عنوان بخشی از فاکتورهایی که موجب بیماریهای مزمن ( شناخته شده برای انسان ) نظیر بیماریهای قلبی تا سرطان ، آرتروز تا بیماری MS (Multiple sclerosis ) و بسیاری از مسائل پیری می شوند شناخته شده اند .
سوم : روغنهای گیاهی و مشتقات آن در رده چربیهای اشباع نشده چند گانه هستند که بسیار ناپایدارند بدین جهت هنگامی که در معرض اکسیژن ، گرما و یا نور قرار می گیرند به سرعت فاسد می شوند .
چهارم : در تولید کره بادام زمینی ، بادام زمینی اغلب تفت داده و مقدار زیادی نمک به آن اضافه می شود که موجب از بین رفتن تعدادی از اسیدهای چرب و تبدیل آنها به چربیهای هیدروژن شده و یا آسیب دیده می شود که بدن انسان نمی توانند آنها را به راحتی بسوزانند .
آیا تا به حال هیچ مطالعه علمی نشان داده است که بادام زمینی ، کره بادام زمینی و یا روغن بادام زمینی موجب چنین میزان بالایی از حساسیت در بسیاری از افراد شده اند ؟
آ گاهی از این مطلب ، مهمترین عامل جهت دوری از فرآورده های غذایی بادام زمینی می باشد . اکنون زمان آن است که بدانیم آیا مطمئن تر نیست که فرزندانمان را بدون کره بادام زمینی به مدرسه بفرستیم .

ایژیا مور
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید