پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آشپزخانه یا داروخانه؟!


آشپزخانه یا داروخانه؟!
كابینت های آشپزخانه شما سرشار از زندگی است. مواد غذایی سالمی كه می توانند از بیماری ها و صدمات جلوگیری كنند.
▪ خشكبار: كاهش كلسترول
خشكبار حاوی مقادیر زیادی چربی مفید است كه با كم كردن كلسترول خون از قلب محافظت می كند. محققان دانشگاه هاروارد ۲۱ هزار مرد را به مدت ۱۷سال مورد بررسی قرار دادند و دریافتند كه آن دسته از مردانی كه حداقل هفته ای دو بار خشكبار مصرف می كنند ۳۰ درصد كمتر در معرض بیماری های قلبی هستند. خشكبار همچنین منبع ویتامین های B و E و عناصر روی و منیزیم است كه در معالجه ماهیچه ها و تاندون های كشیده شده موثر هستند.
▪ آلو سیاه: موثر در درمان چین و چروك ها
آنتی آكسیدان ها از پیر شدن سلول ها جلوگیری می كنند. میوه هایی مانند آلو و كشمش دارای مقادیر زیادی آنتی اكسیدان هستند. برای صبحانه مقداری كشمش را به سریل (صبحانه ای حاوی غلات كه با شیر مصرف می كنند) اضافه كنید. اگر به غذای میان وعده نیاز دارید بهتر است كه از كشمش، آلو یا انواع دیگر میوه های با پوست تیره استفاده كنید.
▪ روغن زیتون: موثر در درمان صدمات ناشی از ورزش
روغن گیاهان دارای چربی مفید است. روغن زیتون همچنین به التیام دردهای عضلانی، كشیده شدن ماهیچه ها و صدمات مرتبط با ورزش كمك می كند و همچنین فشارخون را پایین می آورد.
▪ ماهی: سلامت قلب
حتی یك تكه ماهی در هفته به محافظت قلب كمك می كند. مطالعات دیگر نشان می دهد كه روغن ماهی باعث از بین رفتن اگزما (حساسیت) می شود.
▪ گوجه فرنگی: موثر در جلوگیری از سرطان پروستات
بد نیست بدانید كه مصرف گوجه فرنگی به دلیل داشتن ماده آنتی اكسیدان به نام لیكوپن (Lycopen) از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می كند.
▪ چای سبز: زندگی طولانی
راز چای سبز در این است كه این ماده منبع بی نظیری از آنتی اكسیدان ها است. آنتی اكسیدان ها روی سلول‌های بدن اثر حفاظتی داشته و به جوان ماندن سلول ها كمك می كند. آنتی اكسیدان ها همچنین سلول‌های سرطانی را بدون آسیب رساندن به بافت های سالم از بین می برند.

مژگان عطایی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید