شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فرآیند بارندگی(Precipitation)


فرآیند بارندگی(Precipitation)
چرخه آبی در اتمسفر سه مرحله مجزا از هم را تشكیل می‌دهند كه عمدتاً عبارت است از تبخیر-تراكم-بارندگی بطور كلی بارندگی را به عنوان هر رطوبتی كه متراكم شده و به سطح زمین ریزش كند تعریف می‌كنند.
● اشكال بارندگی
۱) باران (Rain) :
باران حالتی از بارندگی به صورت مایع است باران‌هایی با شدت خفیف كه مركب از ذرات قطرات بسیار كوچكند به سختی به سطح زمین می‌رسند،بنابراین (باران ریز) (Drizzle) نامیده می‌شوند. در اغلب شرایط قطرات كوچك آب قبل از رسیدن به سطح زمین تماماًتبخیر می‌گردند این حالت را (Mist) می‌گویند.
۲) برف (Snow) :
زمانی كه تراكم در هوای در حال صعود،كه درجه حرارت آن زیر نقطه انجماد است بوقوع پیوندد بلورهای یخ شش بری تشكیل می‌گردد كه ممكن است بصورت اشكال منفرد یا چسبیده تشكیل دانه‌های برف یا انواع مختلف و متغیری را بدهند در نتیجه پیوند بلورهای شش بر،اشكال زیبای برف به انواع خیلی زیاد به ظهور می‌رسد.
۳) اسلیت(Sleet):
اگر قطرات در حال ریزش از ابرها با لایه هوایی كه دارای دمای زیر نقطه انجماد است برخورد كند،اغلب به صورت باران یخ زده یا مخلوطی از آب و برف در می‌آید. این امر حكایت از وارونگی حرارت در لایه‌ای از هوا دارد هر چند كه میزان آن اندك باشد. در انگلستان به مخلوطی از برف و باران و یا برف تا حدود ذوب شده (اسلیت ) می‌گویند.
۴) تگرگ(Hail) :
تگرگ،حاصل حركات قائم شدید،قطرات باران است كه در طوفان‌های رعد و برق مشاهده می‌گردد در چنین حالاتی ،قطرات آب درون یك توده هوا در نتیجه حركات قائم سریع به سطح زیر نقطه انجماد رسیده و به سرعت منجمد شده و با انباشتگی از برف و آب در سطوح مختلف رشد می‌كنند این چنین حركات قائم سریع، بویژه در ابرهای از نوع كومولونیمبوس بوجود می‌آید كه درای سرعت دوازده تا سی متر در ثانیه می باشند بعضاً تگرگ دارای اندازه‌ای در حدود پنج و نیم میلی‌متر و شكلی شبیه به برف را داشته و متشكل از دانه‌های گرد و تیره است و گاهی نیز تگرگ بصورت دانه‌هایی با قطر پنج تا پنجاه میلی‌متر و یا بصورت پارچه‌ایی از یخ فرو می‌ریزد.
۵) گلیز(Glaze) :
وقتی باران بر روی اشیاء و یا زمینی كه دارای دماهای زیر نقطه انجمادند،فرو بریزد به صورت پوشش و یا پهنه‌ای از یخ در می‌آید كه به نام گلیز یا باران بسیار سرد نامیده می‌شود.
منبع : پایگاه داده‌های علوم زمین کشور


همچنین مشاهده کنید