پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کربلا کجاست؟


کربلا کجاست؟
ورود امام حسین علیه السلام به زمین كربلا روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال شصت و یك هجری قمری بوده است، در مقتل ابی اسحاق آمده است كه امام حسین علیه السلام با یارانش حركت میكردند تا رسیدند به شهری كه در آنجا جماعتی زندگی میكردند. امام علیه السلام از نام آن شهر سؤال نمود، پاسخ دادند: شط فرات است.
آن حضرت فرمود: آیا اسم دیگری غیر از این اسم دارد؟
جواب دادند: كربلا.
سپس امام حسین علیه السلام گریه كرد و فرمود: این زمین، به خدا سوگند زمین كرب و بلا است، سپس فرمود: مشتی از این خاك را به من بدهید، پس آن را گرفت و بوكرد و از گریبانش مقداری خاك بیرون آورد و فرمود: این خاكی است كه جبرئیل از جانب پروردگار برای جدم رسول خدا آورده و گفته كه این خاك از موضع تربت حسین است، پس آن خاك را نهاد و فرمود: هر دو خاك دارای یك عطر هستند.
(منقولست که تربت اصل کربلا بوی عطر سیب می دهد)
در تذكره سبط آمده است كه امام حسین علیه السلام پرسید: نام این زمین چیست؟
گفتند:‌ كربلا، سپس امام گریست و فرمود: ام سلمه مرا خبر داد كه جبرئیل نزد رسول خدا بود و شما هم نزد ما بودی، سپس شما گریه كردی، پیامبر فرمود: فرزندم را رها كن من شما را رها كردم، پیامبر شما را در دامان خودش نشاند، جبرئیل گفت: آیا او را دوست داری؟ فرمود: آری ، گفت امت تو او را خواهند كشت و آیا میخواهی تربت آن زمین كه او در آن كشته خواهد شد به تو نشان دهم! پیامبر فرمود: آری، پس جبرئیل زمین كربلا را به پیامبر نشان داد و چون به امام حسین علیه السلام گفته شد كه این زمین كربلا است ، خاك آن زمین را بویید و فرمود: این همان زمین است كه جبرئیل به جدم رسول خدا خبر داد كه من در آن كشته خواهم شد. سید بن طاووس فرموده است: امام حسین علیه السلام چون به زمین كربلا رسید پرسید: نام این زمین چیست؟
به آن حضرت گفته شد كه نام این سرزمین، كربلاست.
فرمود: پیاده شوید! این مكان جایگاه فرود بار و اثاثیه ماست و محل ریختن خون ما و محل قبور ماست جدم رسول خدا به من چنین فرموده است.
گر نام این زمین به یقین كربلا بود اینجا محل ریختن خون ما بود
در روایتی آمده است كه امام علیه السلام فرمود: ارض كرب و بلا ، سپس فرمود: توقف كنید كه اینجا محل خوابیدن شتران ما و جای ریختن خون ماست، سوگند به خدا در این جا حریم حرمت ما را میشكنند و كودكان ما را میكشند و در همین جا قبور ما زیارت خواهد شد، و جدم رسول خدا به همین تربت وعده داده و در آن تخلف نخواهد شد. سپس اصحاب امام علیه السلام پیاده شدند و بارها و اثاثیه را فرود آوردند، و حر بن یزید ریاحی هم پیاده شد و لشكر او هم در ناحیه دیگری در مقابل امام اردو زدند.
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید