جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گفته هایی از «جرج جرداق» درباره امام علی (ع )


گفته هایی از «جرج جرداق» درباره امام علی (ع )
« جرج جرداق » نویسنده مسیحی و از پژوهشگران بنام لبنان با نگارش كتاب وزین « الامام علی صوت العداله الانسانیه » عشق و علاقه خود را به شخصیت این امام و زندگی و اندیشه او ابراز كرده است .
وی در این كتاب پنج جلدی كه « هادی خسروشاهی » آن را با عنوان « امام علی (ع ) صدای عدالت انسانی » به فارسی ترجمه و چاپ كرده , عاشقانه به تفكر انسانی و دوران زمامداری نخستین امام شیعیان پرداخته است .
علی و حقوق بشر , علی و انقلاب فرانسه , علی و سقراط , علی و عصر او , علی و ملیت عرب پنج جلد كتاب « صوت العداله الانسانیه » است كه جرج جرداق مسیحی بهترین سال های جوانی اش را صرف تحقیق و نگارش آن كرده است .
جرداق كه اكنون پیرمرد ۷۹ ساله و ساكن بیروت است هر روز به ساختمان ۱۴ طبقه رادیو « صدای لبنان » در منطقه اشرفیه در شرق این شهر می رود و ۱۵ دقیقه مطالب و نكات آموزنده را برای شهروندان لبنانی می گوید.
وی كه موهای سرش ریخته و دستانش لرزان شده در حالی كه پشت صندلی دفتر كارش , درخت كوچك كاجی قرار داده است , از مهمانان به گرمی احوالپرسی می كند.
این نویسنده مسیحی كه دو بار به عراق و دو بار به ایران سفر كرده است می گوید : « ایرانیان را بسیار دوست دارم و نه من كه بیشتر لبنانی ها بویژه ساكنان جنوب , ایران را دوست دارند » .
جرداق كه متولد سال ۱۹۲۶ در شهرك مرجعیون در جنوب لبنان است اضافه می كند , ابتدا برادرم « فواد جرداق » از شاعران معروف عرب , كتاب نهج البلاغه را به من داد و به مطالعه ی عمیق آن تشویقم كرد.
به تعبیر وی , « نهج البلاغه را كه خواندم عاشق ادبیات , حالات , شخصیت و اندیشه امام علی (ع ) شدم و پس از آن به تحقیق و مطالعه هر كتابی از نویسندگان اهل سنت و شیعه پرداختم كه درباره ایشان نوشته بودند » .
این پژوهشگر مسیحی می گوید : با مطالعه این كتاب ها مجذوب انسانیت امام علی (ع ) و توجه و اعتنای او به حقوق انسان شدم و تصمیم گرفتم كتاب صوت العداله الانسانیه را بنویسم .
جرج جرداق كه در دانشگاه های بیروت ادبیات عرب و فلسفه تحصیل و تدریس كرده است خاطرنشان می كند كه اول , مسیحیان كتاب یادشده را چاپ كردند و « میخاییل نعیمه » از نویسندگان معروف مسیحی در بررسی و نقد كتاب « صوت العداله الانسانیه » , امام علی (ع ) را بزرگترین مرد عرب پس از پیامبر خوانده است .
این نویسنده مسیحی كه پدرش سنگ تراش و خطاط بوده , می گوید : وی روزی سنگی را بر سر در خانه مان در مرجعیون آویخت كه بر روی آن این عبارت عمیق و دقیق نوشته بود , لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار.
امام علی (ع ) سیزدهم رجب ۲۳ سال قبل از هجرت پیامبر(ص ) , در چنین روزی در خانه خدا در مكه متولد شد و سال ۴۰ هجری در همین مكان به شهادت رسید.
« جرج جرداق » مسیحی : پدرم سنگ تراش و خطاط بود.او روزی , سنگی را بر سر درخانه مان آویخت كه بر روی آن این عبارت عمیق و دقیق نوشته شده بود : « لا فتی الاعلی لا سیف الا ذوالفقار »
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید