شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا میدانید که خاطرات ما بخش پذیرند!!


آیا میدانید که خاطرات ما بخش پذیرند!!
دانشمندان ایتالیایی از توانایی پیراستن بخش های زاید خاطرات موش ها و همچنین انسان ها سخن می گویند. آنها ادعا می كنند كه شاید بتوان یاد هر واقعه ناخوشایند و یا آزاردهنده و ناگوار را از ذهن انسان زدود. پژوهشگران دانشگاه تورین ایتالیا در آزمایش های خود تلاش كرده اند اطلاعاتی را كه از صداهای مربوط به یك تجربه ناخوشایند (مثل یك تكانه الكتریكی) در حافظه موش ها باقی مانده بود، دستكاری و پاكسازی كنند.
«پی یر جورجو استراتا» سرپرست گروه پژوهشی می گوید: «خاطرات ما بخش پذیر و خرد شدنی هستند. هر یك از خاطرات ما به چند پاره تقسیم شده و در بخش های مختلف مغز نگهداری می شود. این پدیده را شاید بتوان به بازی جورچین كودكان تشبیه كرد. ممكن است چند روز طول بكشد تا برای نخستین بار اجزای یك خاطره در كنار هم قرار بگیرند اما بازسازی آن ممكن است فقط طی چند ساعت تمام شود. تلاش ما بر این بود كه حین انجام فرآیند یادآوری یك خاطره در مغز، میان اجزای مختلف آن، كه از بخش های مختلف مغز یعنی آمیگدال، هیپوكامپ، قشر خارجی مغز و مخچه بازیابی می شوند، به دلخواه خود فاصله بیندازیم و آنها را از هم جدا كنیم.» وی در ادامه می افزاید: «به نظر می رسد كه ناخوشایندترین بخش خاطرات آن قسمتی باشد كه از مخچه یادآوری می شود. اگر بتوانیم جلوی راه آن را سد كنیم، خاطره ای كه در ذهن زنده می شود پاكسازی و اصلاح خواهد شد و شاید حتی به صورت یك خاطره خوشایند جلوه كند.» «استراتا» امیدوار است كه برای آزمودن این فرضیه بر روی انسان، به خصوص در مورد قربانیان حوادث تلخ و آزاردهنده، منابع مالی لازم در اختیارش قرار گیرد.
او می گوید: «این روش در مورد موش ها موفق عمل می كند و ما انتظار داریم كه برای انسان ها نیز به كار آید.» وی كه متخصص فیزیولوژی عصبی در دانشگاه تورین ایتالیا است، یافته هایش را در شهر رم در گردهمایی صدمین سالگرد اهدای جایزه نوبل به «كامیلو گلجی» به خاطر پژوهش هایش در زمینه دستگاه عصبی انسان، اظهار كرد.

www.ansa.it,May.۲۰۰۶
ترجمه: فرزین آقازاده:
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید