جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کدام نیمکره مغزتان برتری دارد؟


درباره نیمکره مغز حتماً زیاد شنیده‌اید در سال‌های اخیر تفکر درباره عملکرد مغز و غلبه نیمکره‌های مخ افزایش یافته است. به طور اجمال تاکنون ثابت شده که فعالیت‌هائی همچون تفکر منطقی، استدلال، کلام و محاسبات پیچیده مربوط به نیمکره چپ و فعالیت‌هائی چون تخیل، توهم، درک فضائی اجسام و موسیقی در نیمکره راست قرار دارد. اما مرکز هیجانات که هوش هیجانی از آن تولید می‌شود در کجای مغز قرار دارد؟
هوش هیجانی، مبنع هیجانات از قسمت بادامک مغز که خود دارای حافظه دائمی است صادر گردیده و توسط قسمت متفکر مغز که در هر دو نیمکره قرار دارد پالایش و کنترل می‌گردد. فرض بر این است که کلید خاموش کننده هیجان‌های ناگوار در قسمت چپ قطعه پیش پیشانی است و مانند یک ترموستات عصبی عمل می‌کند. جایگاه احساسات منفی مانند ترس یا تهاجم در قسمت راست قطعه‌های پیش پیشانی قرار دارند.
سنجش اندازه‌گیری هوش هیجانی مستلزم کاری تخصصی است که علاقه‌مندان به دانستن میزان EQ خود باید به مراکز خاص رجوع کنند. که خوشبختانه اخیراً این امکان در بخش آزمون‌های روانی مجله موفقیت بازگشائی شده است اما رادولف واگنر و کلی ولز (۱۹۸۵) فهرستی برای تعیین برتری نیمکره‌های مغز تهیه کرده‌اند.
این آزمون به طور کلی برتری یکی از نیمکره‌ها را نسبت به دیگری نشان می‌دهد به عنوان اولین قدم در بررسی توانائی‌های مغزمان ابتدا لازم است بدانیم برتری نسبی کدام طرف مغزمان نسبت به دیگری بارز می‌باشد سپس به آزمون‌های جزئی خواهیم پرداخت.
▪ برتری نیمکره‌های مخ
دستورالعمل: موضوعات زیر را با دقت بخوانید. ۱۲ موضوع نوشته شده که هر یک دارای ۴ گزینه است. در مقابل گزینه‌ای که انتخاب می‌کنید یک علامت ضربدر بزنید. فقط یکی از گزینه‌ها را علامت بزنید. گزینه‌ای را انتخاب کنید که ترجیح می‌دهید. لازم نیست. که حتماً بتوانید آن را انجام دهید.
اگر انتخاب یک گزینه برایتان مشکل است. گزینه‌ای را که بیشتر ترجیح می‌دهید انتخاب کنید.
۱. الف: تحصیل منطق
ب: نوشتن یک نامه
ج: انجام دادن کارهای منزل
د: تحصیل در هنر
۲. الف: نقد فیلم
ب: یادگیری لغات جدید
ج: افزایش مهارت شما در یک بازی
د: ابداع یک اسباب‌بازی جدید
۳. الف: پیشرفت استراتژی شما در یک بازی
ب: یادآوری نام افراد
ج: ورزش کردن
د: نواختن یک ابزار موسیقی
۴. الف: دوره یک کتاب
ب: نوشتن یک مقاله برای مجله
ج: ساختن قفسه‌های جدید برای منزل
د: نقاشی منظره صحرا یا دریا
۵. الف: تحلیل روند بازار
ب: نوشتن یک فیلمنامه
ج: نجاری کردن
د: طرح یک بازی جدید
۶. الف: تحلیل شیوه‌های مدیریت
ب: قراردادن لغات در فرهنگ لغت
ج: گذاشتن تکه‌های پازل در کنار هم
د: نقاشی رنگ و روغن
۷. الف: به عهده گرفتن برنامه‌ریزی کامپیوتر
ب: مطالعه ریشه لغات و معنای آنها
ج: وقت خود را به بطالت گذراندن
د: ساختن یک ابزار مکانیکی جدید
۸. الف: تحلیل ارزش تولید
ب: توصیف یک محصول جدید با کلمات
ج: فروش یک محصول جدید در فروشگاه
د: کشیدن تصویر یک محصول جدید
۹. الف: توضیح منطق یک نظریه
ب: طرح یک آگهی تجاری
ج: کار با چوب و سفال
د: ساختن یک داستان
۱۰. الف: خرید کردن از بازار
ب: مطالعه درباره مردان و زنان مشهور
ج: اداره یک برج کنترل ترافیک
د: قالب‌گیری با سفال و گچ
۱۱. الف: بررسی و تحلیل درآمد و مخارج (دخل و خرج)
ب: مطالعه و ادبیات
ج: تجسم و دوباره آراستن مبلمان
د: هنرپیشه شدن
۱۲. الف: برنامه‌ریزی یک سفر و محاسبه هزینه آن
ب: نوشتن یک رمان
ج: ساختن یک خانه یا کلبه
د: ساختن صنایع دستی برای سرگرمی
امتیاز دادن: تعداد پاسخ‌هائی را که برای هر گزینه (الف، ب، ج، د) انتخاب شده است حساب کنید.
هر مربع از چهار خانه فوق به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شود. الف: نیمکره چپ، منطقی ب: چپ، کلامی ج: راست مهارت علمی ـ فضائی د: راست، خلاقیت
برای به دست آوردن امتیاز: نمره‌های الف و ب را جمع کرده تا امتیاز نیمکره چپ به دست آید. با جمع نمره‌های ج و د امتیاز نیمکره راست را به دست آورید.
واگنر و ولز خاطر نشان کردند که دست کم ۳ امتیاز باید بین راست و چپ تفاوت وجود داشته باشد تا اختلاف شایان توجهی را میان دو نیمکره راست و چپ نشان دهد. در غیر این صورت هر دو یکسان و برابر هستند.
واگنر و ولز گزارش دادند که در آزمایش‌های انجام شده با گروه‌های معیار، برتری نیمکره‌های مخ پیش‌بینی شده است. این گروه‌ها، شامل دانشجویان رشته منطق (چپ، منطقی، الف) نویسندگان خلاق (چپ، کلامی، ب) و (راست، خلاق، د) معلمان دبیرستان فنی و حرفه‌ای (راست، عملی، ج) پرستاران (راست، عملی، ج) و نقاشان (راست، خلاق، د) بودند. آنها در پیش‌بینی خود نسبت به عملکرد و سنجش مخ موفقیت کمی داشتند و اعلام کردند که این تقسیم‌بندی ممکن است بسیار خام و ناپخته باشد.
جدول تحلیل فوق، اگرچه نیاز به تحقیق بیشتری دارد. ممکن است اطلاعات مفیدی برای راهمائی مشاغل در اختیار ما قرار دهد.
علاقه تحصیلی فعلی (اصلی) شما چیست؟ تونائی‌ها و ضعف‌های تحصیلی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چگونه نتایج این آزمون در تصمیم‌گیری شغلی به شما کمک می‌کند؟
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید