شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه دوران پیری


تغذیه دوران پیری
همانطور که ما پیر می شویم بدن ما نیازمند تغییراتی در عادات غذایی می باشد تا سلامت مطلوب را حفظ نماید. مانند دیگر دوران و سنین عمر، دوران پیری ما نیز هرم غذایی مخصوص به خود را دارد. یک قسمت بسیار مهم در این هرم وجود دارد که بخش پایه و اولیه هرم می باشد. اهمیت حفظ آب بدن را هنگامی که پیرتر می شویم نباید نادیده گرفت.
از فوائد ۸ لیوان آب در روز خوردن می توان افزایش انرژی ، کم شدن مشکلات جویدن، تنظیم شدن درجه حرارت بدن و کاهش یبوست نام برد.
هرم غذایی افراد مسن همچنین نیاز به غذاهایی از گروه شیر، ماست و پنیر را مشخص تر می نماید. این مواد غذایی در حفظ سلامت استخوان ها نقش اصلی را ایفا می کند. همچنین نیاز به کلسیم ، ویتامین D و B۱۲ با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
اگر چه این مواد می تواند با انتخاب درست مواد غذایی تامین گردند، اما گاهی اوقات بعضی از افراد مسن نیازمند دریافت این مواد به شکل مکمل های غذایی می باشند تا میزان ویتامین ها و مواد معدنی را در بدن حفظ نمایند.
دوران میانسالی و پیری می تواند مشکلاتی را در رابطه با تغذیه خوب و سالم برای شما ایجاد نماید. بعضی از درمان های دارویی در این دوران امکان دارد که تعادل غذایی بدن را بر هم بزنند و یا اشتها را کم کنند. قدرت چشیدن و یا بوییدن غذا و یا احساس تشنگی در این دوران کم می شوند. مشکلات مربوط به دندان ها ممکن است توانایی جویدن غذا ها را محدود نمایند.
مسائل سلامت هوشیاری و یا عقلی و بیماری های حاد ممکن است عادات غذایی ما را تهدید کنند. بعلاوه زندگی کردن با یک درآمد ثابت و یا کم می تواند بر روی توانایی و قدرت خرید و تهیه مواد غذایی در جهت حفظ یک برنامه غذایی سالم در دوران پیری تاثیر بسزایی داشته باشد و بالاخره مشکلات هضم غذا وضعف در شیره معده (اسید معده) می تواند افراد مسن و پیر را در معرض مسمومیت های جدی قرار دهد.
توصیه های تهیه مواد غذایی سالم و پخت غذا در سالهای اخیر تغییرات بسیاری کرده و اطلاعات در این زمینه بیشتر و بهتر شده اند تا شما بتوانید با راه های پیشگیری از عفونت معده و مسمومیت های غذایی بهتر آشنا شوید.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید