سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

میان برهای سلامتی


میان برهای سلامتی
بیایید فكر كنیم كه اگر یكهو قلبمان از كار بیفتد آن وقت آرزوهایمان چه می شود. قصد انتشار افكار منفی را نداریم، دو دوتا چهارتا است. با یك فرمول ساده از تقسیم وزن (كیلوگرم) به قد (متر) همان BMI كه شاخص توده بدنی معنی می‌دهد، می فهمیم كه دچار اضافه وزن هستیم و با پرفشاری خون، كلسترول بالا و خلاصه سكته قلبی یك قدم فاصله داریم. اما با این حال بدون اینكه توجه كنیم در چه وضعیتی از سلامتی به سر می بریم، همچنان عادت های بد خود را داریم. همچنان روغن از غذایمان می چكد، مایونز از كنار ساندویچ تكان نمی خورد، حذف نوشابه هم كه از محالات است، ورزش هم بی ورزش.
برای لاغر شدن هم چه نیازی به ورزش و حذف چربی و خوردن غذای سالم داریم. دو سه هفته رژیم سوپ یا شیر می گیریم، روزانه ۴۰ كیلومتر می دویم، دستگاه لاغری به خودمان می بندیم، قبل و بعد از صرف غذا قرص می خوریم، بالاخره لاغر می شویم. اكثر افرادی كه اطراف ما زندگی می كنند یك چنین برنامه ای برای زندگی خود دارند. راه های درست را كنار گذاشته و به حاشیه می پردازند. در همه مقالات پزشكی برای داشتن بدنی سالم، علاوه بر تغذیه صحیح به برنامه ورزشی ملایم و علمی نیاز داریم.
اغلب مردم از ورزش یك تصور غلط در ذهن دارند. منظور از ورزش كردن، ۴ كیلومتر دویدن دور پارك، یك ساعت طناب زدن بدون وقفه و به نفس افتادن و عرق كردن نیست. انجام روزانه یك ساعت دو چرخه سواری آرام، سی دقیقه دویدن آهسته در حاشیه پارك یا كنار ساحل آن هم ۳ تا ۴ بار در هفته مناسب ترین برنامه ورزشی است كه انجمن دیابت ایتالیا برای جلوگیری از چاقی، دیابت و .... توصیه می كند. در تابستان به دلیل اوقات فراغت بیشتر تعداد آدم هایی كه برای ورزش به كوهستان و پارك مراجعه می كنند ۲۲ درصد بیشتر از فصل های دیگر است كه البته به همان نسبت نیز میزان آسیب هایی كه در ناحیه دست و پا در ورزشكاران اتفاق می افتد بیشتر است به همین دلیل یك ورزش آرام و معتدل بسیار توصیه می شود.
یكی از مناسب ترین ورزش هایی كه علاوه بر تناسب اندام خطر بروز بسیاری از بیماری های مزمن را كاهش می دهد، پیاده روی آهسته است كه اغلب از آن به عنوان گردش تفریحی یاد می كنند. بر خلاف آنچه تصور می شود، پیاده روی آرام نقش بیشتری در سوزاندن كالری و حفظ تناسب اندام دارد. قدم زنی آهسته علاوه بر تاثیری كه در ایجاد آرامش و نشاط و رفع خستگی دارد، نسبت به پیاده روی تند كالری بیشتری را می سوزاند. پیاده روی تند، بیش از آنكه از تجمع چربی ها بكاهد باعث خستگی شده و بروز آسیب هایی مثل دررفتگی استخوان، ورم مفاصل و رگ به رگ شدن ماهیچه های ساق پا و شكستگی قوزك پا را افزایش می دهد. دوچرخه سواری نیز یكی دیگر از ورزش های توصیه شده كالج طب ایتالیا است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه پروجا نشان می دهد هفته ای ۴ مرتبه دوچرخه سواری به میزان ۶۰-۳۰دقیقه در روز برای كنترل قند خون بسیار لازم است. روزانه ۵-۴ كیلومتر پیاده روی آهسته، ۱ كیلومتر دوچرخه سواری به طور معنی داری باعث كنترل دیابت می شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و هیبرتانسیون می توانند با انجام حركات فوق ۳۰ درصد از قند خون، ۲۰ درصد از چربی خون و ۱۰ میلی متر جیوه از فشار خون خود را كاهش دهند و حدود ۳ كیلوگرم یا۵-۴ سانتی متر از دور شكم خود بكاهند.
دوچرخه سواری در كودكان به مدت نیم ساعت در روز با تحریك هیپوتالاموس مغز و كنترل اشتها، تعداد دفعات غذاخوردن را در آنها كاهش داده و از بروز چاقی و بیماری های مربوط به آن جلوگیری می كند.
گرچه شنا، ایروبیك، قایقرانی و دویدن در كنترل بیماری هایی نظیر دیابت و پرفشاری خون موثر است ولی دوچرخه سواری بیش از همه توصیه می شود.
برای كسب نتیجه مطلوب از دوچرخه سواری و پیاده روی توصیه می شود : ۱- قبل از ورزش كردن خود را با نرمش های سبك به مدت۱۵ دقیقه گرم كنید تا ضربان قلبتان كنترل شود. ۲- برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. ۳- یك ساعت قبل از ورزش میوه، عسل یا شكلات كم چرب بخورید و هرگز با شكم خالی ورزش نكنید. ۴- در صورت ابتلا به هر گونه بیماری و مصرف هر نوع دارو از انجام ورزش بدون مشورت پزشك خودداری كنید.

ترجمه: بهاره مهرنژاد
آتیلومارسی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید