شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

توانمندی‌های خود را آزاد کنید


توانمندی‌ بالقوه انسان متوسط به اقیانوس عظیمی می‌ماند که هنوز پیموده نشده است. به قاره جدیدی می‌ماند که اکتشاف نگردیده است. دنیائی از امکانات در انتظارند که آزاد شوند و برای دستیابی به هدف عظیم شما به حرکت درآیند. (برایان تریسی)
موفقیت در هدف‌گذاری است و هرچیزی جز این فرع بر قضیه است. تمام مردمان موفق، به شدت هدف‌گرا هستند. می‌دانند که چه می‌خواهند و با تمام وجود و در هر روز زندگی، برای دستیابی به خواسته‌شان تلاش می‌کنند.
توانائی شما در هدف‌گذاری مهارتی اصلی و تعیین‌کننده برای موفق شدن است. با داشتن هدف، ذهن مثبت شما به کار می‌افتد و نقطه نظرها و انرژی برای دستیابی به این اهداف آزاد می‌شوند. بدون هدف تحت تأثیر جذر و مد زندگی به بالا و پائین می‌روید، اما با داشتن هدف چون تیری از کمان در رفته به سوی هدفتان به حرکت در می‌آئید تا به آن اصابت کنید.
واقعیت این است که اگر عمری صد برابر هم داشته باشید، توانمندی‌های بالقوه شما بیش از آنند که جملگی مورد استفاده قرار بگیرند. آنچه را که تاکنون به دست آورده‌اید، تنها جزئی از آن چیزی است که توانائی دستیابی به آن را دارید. یکی از قوانین موفقیت این است: مهم نیست از کجا می‌آئید. مهم این است که به کجا می‌روید. اما اینکه به کجا می‌روید را شما و اندیشه‌های شما مشخص می‌سازند.
هدف‌های روشن و واضح بر اعتماد و اطمینان شما می‌افزایند. صلاحیت شما را زیادتر می‌کنند و انگیزه‌هایتان را بالاتر می‌برند. همان‌طور که تام هاپکینس، مربی فروش می‌گوید: هدف، سوخت کوره موفیت است.
▪ شما دنیای خود را خلق کنید.
شاید بزرگترین کشف در تاریخ انسانی قدرت ذهن شماست که تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی شما را خلق می‌کند. آنچه را که در پیرامون خود در این دنیای ساخته و پرداخته انسان‌ها می‌بینید. در ذهن کسی به شکل یک ایده یا نقطه‌نظر شروع شد و بعد تبدیل به واقعیت گردید. همه‌چیز زندگی شما به شکل یک اندیشه، یک آرزو، یک خواسته یا امید و یا به شکل یک رویا شروع شده است. شما افکار خلاق دارید. افکار شما دنیایتان و همه اتفاقات زندگی‌تان را شکل می‌دهند.
همه ادیان، همه فلسفه‌ها، متافیزیک‌ها، روانشناسی‌ها به یک نکته اشاره کرده‌اند و آن اینکه به آنچه بیشتر بیندیشید، همان می‌شوید. دنیای بیرون شما در نهایت بازتابی از دنیای درون شماست و آنچه را که فکر می‌کنید، به شما منعکس می‌کند. به هر چه پیوسته فکر کنید، صورت حقیقت پیدا می‌کند.
از هزاران انسان موفق پرسیده‌اند که اغلب اوقات به چه فکر می‌کنند. بیشترین جواب آنها این است که به خواسته‌هایشان فکر می‌کنند و اینکه چگونه به این خواسته‌های خود برسند.
ناموفق‌ها و ناخشنودها اغلب درباره آنچه نمی‌خواهند فکر می‌کنند و حرف می‌زنند. درباره مسائل و نگرانی‌هایشان حرف می‌زنند و گناه ناکامی‌هایشان را به گردن دیگران می‌اندازند. اما موفق‌ها پیوسته درباره هدف‌های مورد نظرشان فکر می‌کنند و درباره آن حرف می‌زنند. آنها به آنچه بیشتر از هر چیز می‌خواهند فکر می‌کنند و درباره‌اش حرف می‌زنند.
زندگی کردن بدون هدف شبیه رانندگی در مه غلیظ است. موتور اتوموبیلتان هرقدر قوی و قدرتمند باشد، شما به آرامی رانندگی می‌کنید، مردد هستید و حتی روی جاده صاف حرکت به جلو اندک دارید. با تصمیم‌گیری درباره هدف‌هایتان، مه بلافاصله از بین می‌رود و شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که از توانمندیهای خود استفاده کنید. داشتن هدف‌های روشن و شفاف به شما امکان می‌دهد پا بر پدال گاز زندگی خود بفشارید و شتابان در راستای تحقق بخشیدن به خواسته‌هایتان به حرکت درآئید.
▪ هدف‌جوئی خود به خود
این تمرین را در نظر مجسم کنید: کبوتر لانه‌یابی را بگیرید و او را در قفس بیندازید، روی قفس را با تیوپی بپوشانید. قفس را در جعبه‌ای بگذارید و بعد جعبه را در یک کامیون قرار بدهید. می‌توانید هزار مایل در هر جهتی که خواستید حرکت کنید و بعد وقتی در کامیون را باز می‌کنید، جعبه را بیرون می‌آورید، پتو را برمی‌دارید و کبوتر لانه‌یاب را از قفس آزاد می‌کنید، می‌بینید کبوتر به آسمان پرواز می‌کند، سه بار چرخ می‌زند، بعد به جانب لانه‌اش که هزار مایل از او فاصه دارد به حرکت در می‌آید.
شما مانند کبوتر لانه‌یاب از توانائی هدف‌جوئی برخوردارید. وقتی دقیقاً بدانید که چه می‌خواهید، نیازی به این ندارید که بدانید این هدف در کجاست و چگونه باید به آن دسترسی پیدا کیند. صرفاً با تصمیم‌گیری در این مورد که چه می‌خواهید، به سمت هدف خود به حرکت در می‌آئید و هدف هم به شما نزدیک می‌شود. درست در زمان مناسب و مکان مناسب شما و هدفتان به هم می‌رسید.
به دلیل این مکانیسم سیبرنتیک شگفت‌انگیزی که در ذهن شما قرار دارد، شما تقریباً همیشه به هدف‌های خود دست پیدا می‌کنید. اگر هدف شما این است که شب به خانه بروید و تلویزیون تماشا کنید، تقریباً با اطمینان به این خواسته خود می‌رسید. اگر هدف شما این است که زندگی عالی، سرشار از سلامتی، خوشبختی و موفقیت داشته باشید، به این خواسته هم می‌رسید. مانند یک کامپیوتر، مکانیسم هدف‌جوی شما داوری کننده نیست. بلکه خود به خود و پیوسته کار می‌کند تا خواسته شما را برآورده سازد.
طبیعت به بزرگی و کوچکی هدف‌های شما کاری ندارد. اگر برای خود هدف‌های کوچک در نظر بگیرید، مکانیسم هدف‌جوی شما شرایطی را فراهم می‌آورد که به هدف‌های کوچک برسید. اگر برای خود هدف‌های بزرگ در نظر بگیرید، این توانمندی طبیعی کاری می‌کند که به هدف‌های بزرگ دست پیدا کنید. اینکه در زندگی چه هدف‌هائی، با چه بزرگی برای خود در نظر بگیرید تنها به شما مربوط می‌شود.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید