پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راهنمایی برای تغییر شغل


راهنمایی برای تغییر شغل
ویژگی های غالب در هر فرد است که او را به سوی انتخاب شغل جدید سوق می دهند و تمرکز شما بر روی توانایی هایتان به شما هویتی خاص می دهد.
علایق شما، امتیاز استراتژیک شما، رفتار شما، توانایی های آموزشی و توانایی های حرفه ای شما از مواردی هستند که می توانند به شما در انتخاب شغل مورد نظرتان کمک کنند.
- اگر قصد تغییر شغل دارید؛ علایق شما، راهنمای شما به سوی انتخاب مطلوب خواهند بود. باید مورد علاقه را به خوبی بشناسیم. در تبیین علایق خود تنها به سرگرمی ها بسنده نكنید. به ایده ها، سؤالات و فلسفه هایی كه نظر شما را جلب می كند بیشتر توجه نمایید. ممكن است علاقه ای از قبل در شما وجود داشته یا در حال تكوین باشد و یا ناگهان ظهور كند.
- اگر شما حوصله به خرج دهید وامتیاز استراتژیک خودتان را به وضوح مشخص کنید، خواهید توانست در جایی مناسب کاری متناسب با خود را پیدا کنید.
- شیوه کار شما به رفتار شما بستگی دارد. اگر شما رفتار خود را به خوبی بشناسید، می توانید فعالیت مورد نظر را انتخاب و روابطی را برقرار کنید که بر اساس نقاط قوت شما شکل گرفته است. بدین ترتیب می توانید یا از وارد شدن به محیط هایی که مناسب شما نیست خودداری کنید و یا رفتار خود را با افراد و محیط سازگار نمایید.
حتی اگر قصد دارید تغییری عمده در سیر شغلی خود ایجاد کنید، این را بدانید که رفتار شما تغییر نخواهد کرد. شیوه کار کردن شما به همان شکل باقی خواهد ماند. شغلی که انتخاب می کنید تأثیر چندانی در رفتار شما نخواهد داشت. در واقع، این ویژگی های غالب در فرد هستند که او را به سوی انتخاب شغل جدید سوق می دهند. به عنوان مثال، مدیری که به دیگران توجه می کند، عملگراست و به دیگران حسن نیت دارد.
- شما طی تحصیلات و دیگر فعالیتهای آموزشی به کسب توانایی های آموزشی و توانایی های حرفه ای می پردازید و در جریان اشتغال نیز توانایی های کاری به دست می آورید. مجموع این توانایی ها ماهیت کار شما را مشخص می کند. برای تهیه فهرستی از قابلیت های خود، از مدارک تحصیلی و استعدادهای پایه شروع کنید.
- تخصص و تجربیات خود در شیوه ها، سیستم ها و نرم افزارها را فراموش نکنید.
- به مهارت هایی که طی فعالیت های داوطلبانه به دست آورده اید نیز توجه کنید.
وقتی که فهرست شما تکمیل شد، مشخص کنید که علاقه مند به استفاده از کدام یک از توانایی ها هستید و کدام یک را می خواهید کنار بگذارید. ممکن است در رشته ای تبحر داشته باشیم بدون آنکه به آن احساس علاقه کنیم.
خیلی ها بی آنکه تفکری درباره علاقه مندیهای خود داشته باشند، وارد بازار کار می شوند. آنان تخصص خود را در زمینه هایی توسعه می دهند که در حقیقت متناسب با روحیه آنان نیست، از طرفی هم جرأت نمی کنند کار خود را تغییر دهند زیرا معتقدند که هزینه سنگینی باید بپردازند. در نتیجه، سیر شغلی آنها ثابت می ماند، در حالی که بر میزان نارضایتی آنها افزوده می گردد. گرچه مجموعه هایی از توانایی ها را می توان از یک زمینه شغلی به زمینه ای دیگر انتقال داد.
تمرکز شما بر روی توانایی هایتان به شما هویتی خاص می دهد که بیشتر بر مبنای قابلیت های شماست تا تعلق شما به سازمانی خاص.
- ارزش ها و انگیزه ها مفهومی واقعی به شغل شما می دهند.
تأمل در باره ارزش ها، تأثیری مهم در روند رشد شغلی دارد. این عناصر معرف بخش اعظمی از امتیاز استراتژیك شما هستند. افرادی كه بیشترین رضایت را از شغل خود دارند، بیش از همه خود را با الزامات شغلی و انتظارات كارفرما هماهنگ كرده اند. در چنین حال و هوایی، موفقیت شغلی خود به خود تضمین می شود.
- به دست آوردن ثروت نیز یكی از قوی ترین انگیزه هاست. مهم آن است كه فرد، حداقل در قبال خودش صادق باشد و در هر یك از مراحل شغلی و زندگی خصوصی، اولویت های خود را به وضوح مشخص كند.
منبع : سایت مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید