پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شمع ژله‌ای با تزئین حلقه‌های مهره‌ای


شمع ژله‌ای با تزئین حلقه‌های مهره‌ای
● مواد و لوازم مورد نیاز:
- ظرف شیشه‌ای بلند
- پیمانه اندازه‌گیری
- تعدادی مهره‌های رنگی
- سیم مسی شماره ۱۸ یا ۲۰
- سیم‌بُر
- انبردست
- متر نواری یا خط‌کش
- قابلمه
- دماسنج گیره‌دار
- موم ژله‌ای شمع
- رنگ مخصوص ژل
- ملاقه
- میله فلزی
- فتیله
● روش ساخت:
۱. ظرف را پر از آب کنید و با پیمانه اندازه‌گیری اندازه بزنید تا مقدار مورد نیاز ژل را به‌دست آورید. سپس کل آن را به تعداد لایه‌های رنگی تقسیم کنید و ببینید که برای هر لایه چه مقدار ژل نیاز است (برای این طرح ۹/۱ لیتر ژل برای کل هر ۶ لایه نیاز است). سپس ظرف را خوب خشک کنید.
۲. مهره‌های زیبا را به اندازه مورد نیاز برای درست کردن حلقه‌ها انتخاب کنید. (طرح ۵ حلقه دارد) مهره‌های شفاف داخل ژل بیشتر خودنمائی می‌کنند. وقتی از ژل با رنگ تیره‌تر استفاده می‌کنید مهره‌ها دیده نمی‌شوند بنابراین از مهر‌ه‌هائی با شکل‌های مشخص استفاده نمائید.
۳. مهره‌ها را از سیم مسی عبور دهید و حلقه‌ها را درست کنید و هر حلقه را به اندازه داخل ظرف موردنظر درست کنید و دقت کنید که حلقه‌ها صاف و درست اندازه و در برابر دیواره ظرف قرار بگیرند با استفاده از انبردست در انتهاء هر سیم یک حلقه درست کنید و هر دو انتهاء را به‌ هم محکم وصل کنید و یک دایره را شکل دهید.
۴. با یک ماژیک فاصله لایه‌ها را روی بدنه ظرف اندازه بزنید و از این علامت‌ها برای ریختن لایه‌ها استفاده نمائید و حلقه‌های مهره‌ای را قرار دهید.
۵. قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید، و به مقدار کافی ژل برای یک لایه داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته‌های ژل میزان درجه حرارت داده شده). بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود سپس به‌تدریج رنگ موردنظر را اضافه کنید تا ژل را به رنگ دلخواه شما درآید.
۶. وقتی دماسنج داخل ژل درجه‌ای را نشان می‌دهد که باید برسد، با ملاقه ژل را تا محل علامت‌زده داخل ظرف بریزید، و خطوط مشخصی بین لایه‌ها درست کنید، سپس قبل از اینکه لایه بعدی را اضافه کنید بگذارید به‌طور کامل سرد شود.
۷. وقتی ژل به‌طور کامل سرد شد، حلقه مهره‌های رنگی را بالای آن قرار دهید، اگر لازم بود با میله فلزی آن را صاف کنید.
۸. مرحله شماره ۵ و ۶ را برای هر لایه رنگی ژل تکرار کنید و حلقه‌ها را قرار دهید. بعد از اینکه آخرین حلقه را قرار دادید لایه رنگی ژل نهائی را بریزید.
۹. وقتی‌که آخرین لایه تقریباً سرد شد فتیله را به بلندی دو لایه قرار دهید.
۱۰. زمانی‌که شمع را به مدت زیادی روشن می‌کنید فتیله قدیمی را بردارید و لایه تازه‌تری از ژل را اضافه کنید و فتیله‌ای جدید قرار دهید.
نکته‌ طرح:
مهره‌های شیشه‌ای در ژل شفاف به‌نظر می‌رسند بنابراین از سیم‌های زیبا استفاده کنید چون از داخل مهره‌ها نمایان می‌باشد، اگر از مهره‌های کدر استفاده نمائید سیم داخل مهره‌ها را نمی‌توانید ببینید بنابراین از هر نوع سیمی که بخواهید می‌توانید استفاده نمائید.
نکات ایمنی:
توجه داشته باشید که هیچ‌وقت وسوسه نشوید که شما بلند هماهنگ با ظرف بلند ایجاد کنید! فتیله را بلندتر از ۶/۱ میلی‌متر نگیرید.
لایه‌های رنگی ژل و مهره‌های رنگی حلقه‌شده داخل ظرف شمع ژله‌ای نمائی فریبنده و زیبا به این شمع بخشیده، شما هم می‌توانید با انواع مهره‌های رنگی و شفاف این شمع را برای خود بسازید. ولی سعی کنید رنگ لایه‌های ژل را طوری انتخاب کنید که حلقه مهره‌های رنگی به‌خوبی نمایان باشند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید