چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نان ارزان شد اعتراض مدنی نتیجه داد


نان ارزان شد اعتراض مدنی نتیجه داد
۱۵خرداد۱۲۸۵
گرانی نان و تحریك مرحوم بهبهانی باعث تحركات بسیار زیاد بانوان علیه دولت شده بود. عین الدوله كه می دانست هرگز نمی تواند با زنان برخورد قهرآمیز كند با دستور پادشاه برای اولین بار در تاریخ ایران سوبسید بر كالاهای اساسی را مرسوم كرد.
وقتی عین الدوله از فشار بر نانوایان برای ارزان كردن نان نا امید شد تصمیم گرفت مابه التفاوت قیمت گندم تا نان ارزان را از حساب دولت پرداخت كند.
امروز اعلامیه ای از طرف پادشاه خطاب به مردم و نانوایان توسط جارچیان در تهران قرائت شد مبنی بر اینكه پادشاه به خاطر رفاه حال مردم روزانه مبلغ یك هزار و دویست تومان به عنوان مابه التفاوت قیمت گندم به نانوایان می پردازد به شرطی كه قیمت یك من نان از دو هزار دینار به ۱۵۰۰ دینار كاهش پیدا كند و برای جبران كمبود گندم در تهران دولت مجاز شد روزانه صد خروار گندم به قیمت هر خروار ۱۵ تومان از انبار غله دیوانی برداشت كند و به نانوایان بفروشد و در ضمن به نانوایان جهت كم فروشی هشدار شدید داده شد.
و به این صورت یكی از اولین اعتراضات مدنی بانوان تهرانی به نتیجه رسید و به درخواست اصلی شان كه كاهش قیمت نان و فراوانی آن بود رسیدند.
چند روز قبل نیز در پی اعتراضات زنان تهرانی، قیمت گوشت در چند مرحله از هر من پنج هزار و ششصد دینار به یك من چهار هزار و هشتصد دینار تقلیل یافت.
محمودیان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید