پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

موهای خشک


علت مهم و اساسی خشك بودن موها مصرف مواد قلیایی و یا الكل خالص در سر است. موهای خشك خیلی زود می شكنند و ممكن است انتهای آزاد آنها چند شاخه شود و تبدیل به موخوره گردد.
هر چقدر موها خشكتر باشند، شكننده تر می شوند. بطوریكه با شانه كردن معمولی و یا شستشوی ساده ریزش می كنند. ریزش مو در موهای خشك زیاد است و بنابراین خشكی مو می تواند منجر به طاسی شود. خشكی پوست سر باعث می شود سلولهای سطحی پوست به صورت پوسته پوسته و صفحه ای شكل درآیند و با كوچكترین تحریك مانند برس كشیدن، شانه زدن و یا تماس با دست از پوست سر جدا شوند و به صورت صفحات سفید رنگی در لابه لای موها و پوست سر دیده شوند كه اصطلاحاً ( شوره ) گفته می شود.
البته در بسیاری موارد عدم مراقبت صحیح و كافی باعث خشكی و كدر شدن موها می گردد. یكی از این علل كمی دفعات شانه كردن و برس زدن است، چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و از درخشندگی معمولی محروم می شوند.
عوامل مختلفی در كدر و خشك شدن و از بین رفتن جلا و درخشندگی موها دخالت دارند. از این نمونه می توان به آسیبهای ناشی از محیط و عوامل خارجی ( نور خورشید، كلر داخل استخرهای شنا، آلودگی هوا، ذرات گرد وغبار ) ، مصرف بیش از حد وغیر صحیح وسایل آرایشی كه در آنها از حرارت استفاده می شود ( سشوار، بابلیس و ... ) ، مصرف بیش از حد و غیر صحیح محصولات بی رنگ كننده، فر كننده، صاف كننده یا رنگ موها نام برد. از علل دیگر خشكی و كدورت و سستی موها می توان به مواد تشكیل دهنده بعضی از فرآورده ها از قبیل ژل، اسپری های مو، شامپو و یا حالت دهنده های مو اشاره كرد.
منبع : مرکز اطلاع رسانی شمیم


همچنین مشاهده کنید