پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شمع ژله‌ای رنگین‌کمان


شمع ژله‌ای رنگین‌کمان
● مواد و لوازم مورد نیاز:
- کاغذ
- مداد رنگی برای علامت زدن
- ظرف بلند شیشه‌ای
- متر نواری یا خط‌کش
- ماژیک
- ۲ عدد قابلمه
- دماسنج گیره‌دار
- موم ژله‌ای شمع
- رنگ سبز نارنجی، یا ارغوانی مخصوص ژل
- فتیله
● روش ساخت:
۱. طرح موردنظر و رنگ‌ها را روی کاغذ بکشید ظرف شیشه‌ای را اندازه بگیرید و با ماژیک شروع هر لایه را روی بدنه ظرف علامت بزنید. برای مثال: ظرفی که در این مبحث نشان داده شده حدود ۹/۲۷ سانتی‌متر بلندی دارد و طول هر لایه رنگی حدود ۲/۳ سانتی‌متر و هر لایه ژل شفاف حدود ۱/۵ سانتی‌متر عمق دارند، خطوط بیرونی روی ظرف به شما کمک می‌کنند که چقدر ژل برای ریختن هر لایه نیاز دارید.
۲. قابلمه را روی حرارت پائین قرار دهید و به مقدار کافی ژل برای تمام لایه‌های شفاف داخل قابلمه بریزید و ذوب کنید و دماسنج را به بدنه قابلمه وصل کنید (دقت کنید که روی بسته‌های ژل میزان درجه حرارت داده شده) بنابراین ژل را تا همین درجه حرارت دهید، و سعی کنید که ژل زیاد داغ نشود. اولین خط روی ظرف را به‌عنوان راهنما استفاده نمائید و اولین لایه را تا علامت زده شده بریزید. و بگذارید تا ژل به‌طور کامل سرد شود.
۳. قابلمه دیگری را روی حرارت پائین قرار دهید و به اندازه کافی ژل برای یکی از لایه‌های رنگی داخل قابلمه بریزید و رنگ موردنظر را به‌تدریج اضافه کنید و با قاشق فلزی به آرامی هم بزنید تا رنگ دلخواه شما به‌دست آید.
۴. دومین خط را هم راهنما قرار دهید و لایه رنگی ژل را بریزید و بگذارید تا به‌طور کامل سرد شود.
۵. قابلمه را خوب تمیز کنید و هر تکه‌ای از ژل رنگی قبل را بردارید و رنگ بعدی را ذوب کنید.
۶. مرحله ۲ تا ۵ را اگر لازم بود تکرار کنید و قبل از اینکه لایه بعدی را اضافه کنید لایه ریخته شده را بگذارید تا کاملاً سرد شود. وقتی لایه شفاف بالائی تقریباً سرد شد فتیله را قرار دهید.
نکته طرح: ساخت این نمودار ممکن است که تمام وقت شما را برای ریختن لایه‌ها و کاملاً سرد شدن هر لایه بگیرد. برای صرفه‌جوئی در وقت می‌توانید مدت زمان سرد شدن لایه‌های ژل را با قرار دادن در یخچال کمتر کنید. اما به خاطر دارید که لایه بعدی ژل را که داغ می‌باشد نباید داخل ظرف سرد شده بریزید، بنابراین ظرف را در فری که تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتی‌گراد) گرم کرده‌اید مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید تا گرم شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید