سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قانون لزوم ارائه گواهینامه پزشک قبل از وقوع ازدواج


●ماده ۱ :
جمله زیر به ماده اول قانون ازدواج اصلاح شده به موجب قانون مصوب ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۱۶ اضافه می شود. در حوزه هایی كه آگهی فوق الذكر از طرف وزارت دادگستری نشده است . شوهر مكلف است در صورتی كه در غیر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج یا طلاق یا رجوع نماید تا بیست روز پس از وقوع عقد یا طلاق را رجوع به یكی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق رجوع كرده قباله مزاوجت یا طلاقنامه یا رجوع را به ثبت برساند و الا به یك ماه تا شش ماه حبس تادیبی محكوم خواهد شد.
●ماده ۲ :
كلیه دفاتر ازدواج مكلفند كه قبل از وقوع ازدواج از نامزدها گواهینامه پزشك را بر نداشتن امراض مسریه مهم كه نوع آنها از طرف وزارت دادگستری معین و اعلام می گردد مطالبه نموده و پس از بایگانی آن به عقد ازدواج و ثبت آن با قید موجود بودن گواهی پزشك بر تندرستی نامزدها اقدام نمایند.
▪تبصره : دختران از داشتن گواهینامه پزشك در قسمت امراض زهروی معاف هستند.
●ماده ۳ :
پزشكهایی می توانند گواهینامه صادر نمایند كه پروانه مخصوص از وزارت دادگستری برای این كار داشته باشند.
▪تبصره : ترتیب صدور گواهینامه پزشك و تعیین دستمزد آنها به موجب آیین نامه ای است كه به تصویب وزارت دادگستری و وزارت كشور خواهد رسید.
●ماده ۴ :
هر سردفتری كه بدون رعایت ماده ۲ این قانون به عقد و ثبت ازدواج مبادرت نماید به حبس تادیبی از دو ماه الی یك سال محكوم خواهد شد.
●ماده ۵ :
هر پزشكی كه برخلاف واقع گواهی تندرستی به نامزد بدهد و یا بدون جهت و از روی غرض از دادن گواهینامه خودداری نماید به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.
●ماده ۶ :
اجرای مواد ۲ و ۳ و ۴ و ۵ این قانون در هر محل از تاریخی است كه از طرف وزارت دادگستری معین و اعلام خواهد شد.
منبع : دادخواهی


همچنین مشاهده کنید