جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قاب آینه‌ای کهنه نما


قاب آینه‌ای کهنه نما
این روزها با وجود تجهیزات پیشرفته گوناگون در حرفه نجاری، ساخت لوازم چوبی با زحمت كمتری نسبت به گذشته انجام گرفته و نتایج بهتر و متنوع تری نیز حاصل می شود. شما نیز می توانید فرم شیء چوبی مورد نظرتان را با ارائه طرحی ذهنی و یا تصویری از آن و با توجه به ابعاد دلخواه، سفارش دهید. یكی از رایج ترین لوازم چوبی انواع قاب ها هستند كه برای آثار هنری و آینه ها مورد استفاده قرار می گیرند. قاب آینه ای را كه قصد داریم به آموزش كهنه كاری آن بپردازیم از جمله قاب های تاجدار است كه نمونه های آن در فروشگاه های مربوطه یافت می شود با این تفاوت كه عرض پایینی آن فرمی كنسول مانند داشته و درست در وسط این ضلع، زائده ای با طول ۱۰ سانتی متر و عرض ۵ سانتی متر قرار دارد كه در نهایت شمعدانی دیواركوب به آن متصل می شود. پس از تحویل قاب آینه مورد نظر و پیش از آغاز مرحله رنگ آمیزی ابتدا به نصب عناصر تزئینی آن بپردازید. برای این منظور شما می توانید از انواع یراق آلات تزئینی چوبی و یا فلزی استفاده كنید. هر یك از آنها را با توجه به جنس شان با چسب چوب یا میخ و یا حتی گاهی هر دو، به محل مورد نظر بر روی قاب متصل كنید. پس از آنكه عناصر تزئینی بر روی سطح قاب نصب شده و نمای ساده آن را رسمی تر و متفاوت كردند، نوبت به رنگ آمیزی قاب آینه می رسد. در صورتی كه مرحله آینه كردن قاب را انجام داده اید و یا اساساً قصد دارید قاب آینه قدیمی و نازیبایتان را با روش زیر كهنه كاری كنید، برای رنگی نشدن سطح آینه بایست آن را ماسكه كنید. این كار را با چسب نواری كاغذی انجام دهید.به این ترتیب كه محیط آینه را تا محدوده لبه قاب با چسب كاغذی كادربندی كنید. حال با خیالی آسوده رنگ آمیزی را آغاز كنید. مناسب ترین رنگ برای این منظور اخرایی و یا آجری است كه می بایست از میان رنگ های مات ساختمانی و یا رنگ های اكریلیك انتخاب شود. پس از آنكه با استفاده از قلم مو كلیه سطوح قاب و همچنین یراق آلات را با رنگ پوشاندید، مدتی صبر كنید تا لایه رنگی كاملاً خشك شود. مرحله بعدی ورق كردن یراق آلات تزئینی روی قاب است. برای ورق كردن ابتدا می بایست سطح روی این عناصر تزئینی را به چسب ورق طلا آغشته كنید. این كار را با قلم موی باریك و با دقت انجام دهید تا دیگر قسمت های قاب به چسب آغشته نشود. مدت زمان یك ربع الی ۳۰ دقیقه صبر كنید تا چسب حالت نیمه خشك پیدا كرده و به اصطلاح نوچ شود. حال ورق را به آرامی بر روی سطح یراق قرار داده و با فشار آرام انگشتان دست و یا قلم مویی خشك، به چسب بچسبانید. مدت ۵ دقیقه صبر كنید تا ورق طلا به طور كامل به چسب بچسبد. سپس با استفاده از حركات سریع و ملایم قلم موی خشك بر روی سطح كار ورق شده، اضافات ورق را برداشته و در واقع سطح كار را تمیز كنید.
• مرحله كهنه كاری
از آنجا كه این قاب آینه سبك نماكهنه و قدیمی به عنوان تكنیك رنگ آمیزی انتخاب شده است، می بایست تك تك عناصر را با توجه به تكنیك مناسب آنها كهنه كاری كنید.
برای كهنه كاری سطوح ورق طلا شده از رنگ قهوه ای تیره و یا شاپن استفاده كنید. رنگ قهوه ای و یا شاپن را با كمی حلال مخصوص آنها مانند آب در رنگ های اكریلیك و تینر در رنگ های روغنی و شاپن رقیق كرده و با قلم مو روی سطوح ورق شده را پوشش دهید سپس بلافاصله با ضربات پارچه ای نخی و خشك اضافات رنگ را جذب پارچه كنید. حال مرحله كهنه كاری قاب را با پوشش سطح آجری و یا اخرایی قاب با لایه ای از رنگ سفید مایل به شیری از نوع اكریلیك آغاز كنید. پس از خشك شدن رنگ، با استفاده از سمباده ای نه چندان زبر، سطح رنگ را خش دار كرده و حتی در نقاطی همچون لبه های قاب و سطوح برآمده آن، رنگ برداری كنید. به این ترتیب در قسمت هایی كه رنگ سفید ساییده می شود، رنگ اخرایی و یا آجری زیرین نمایان می شود. این كار را بر روی سطوح ورق شده نیز می توانید انجام دهید. به این ترتیب قاب آینه ای با نمایی كهنه و زیبا خواهید داشت. البته نصب شمعدان و برداشتن چسب های كاغذی را از روی آینه فراموش نكنید.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید