پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تلاش ناسا به منظور تعمیر تلسکوپ هابل


تلاش ناسا به منظور تعمیر تلسکوپ هابل
تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) که تحولی در فضاشناسی به شمار می رود ، روز دوشنبه گذشته به دلیلی نامعلوم از کار افتاد، در حال نیز علی رغم تلاشهای بی وقفه دانشمندان برای برطرف نمودن مشکل، این تلسکوپ کماکان متوقف باقی مانده است.
طبق اظهارات سخنگوی ناسا، اد کمپیون (Ed Campion)، از مرکز Goddard Space Flight، واقع در حومه واشنگتن، او و همکارانش امیدوارند بتوانند این تلسکوپ فضایی را از روی زمین تعمیر کنند.
حدس کارشناسان ناسا در مورد منشا بروز چنین مشکلی،وجود یک ترانزیستور معیوب یا وقوع حادثه ای از طرف زمین است که در نتیجه این اختلال، بخشی از حافظه دوربین تلسکوپ پاک شده و از بین رفته است.
ممکن است بتوان به صورت موقت و به منظور برگرداندن مجدد حافظه دوربین، یکی از قطعات پشتیبان را جایگزین آن کرد.
کمپیون در این باره می گوید : "در هر دو حالت فوق، ما قادریم مشکل را از همین جا- روی زمین- برطرف نماییم."
دوربین پیشرفته موجود بر روی هابل که یکی از بخش های اساسی تلسکوپ است، از جمله تجهیزات نسل سوم است که در سال ۲۰۰۲ توسط فضانوردان یک شاتل بر روی آن نصب شده؛ این دوربین، از سه دوربین دیجیتال فرعی مجزا و مجموعه ای از فیلترها و پراکنده کننده های نوری تشکیل شده که به منظور عکسبرداری از ستاره ها و سیاراتی که در فاصله بسیار دور واقع شدند، به کار گرفته می شوند.
از آنجا که تلسکوپ هابل بر فراز جو قرار دارد، به دور از هرگونه گرد و غبار، آلودگی، رطوبت و تاثیرات نوری است و به همین سبب پیشرفت های قابل توجهی در زمینه اکتشافات فضایی بوجود آورده است.

cbc.ca
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید