پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انواع رنگدانه های پوستی


انواع رنگدانه های پوستی
اصولا علت رنگدانه های پوستی بر دو محور رنگدانه با منشا داخلی ( Endogenous pigments ) و یا با منشا خارجی ( Exogenous ) تقسیم بندی شده است كه در این جا به توضیح هر كدام می پردازیم
۱- رنگدانه با منشا داخلی : ضایعات رنگدانه ای پوست با منشا عوامل داخلی به طور عمده ناشی از افزایش فعالیت ملانین ها ، هموسیدرین ها ، مخلوطی از دو فاكتور فوق و یا ناشی از استفاده از دارو می باشد . ضایعات رنگدانه ای به علت عوامل درونی با درگیرنمودن قسمت و لایه معینی از پوست ویژگی های خاصی را به نمایش می گذارد .
- در ناحیه اپیدرم : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه عبارتند از كك و مك ، ضایعات پوستی ناشی از نور خورشید ، ضایعات پوستی بصورت شیر قهوه ، خالهای Junctional و خال Spilus وكراتوزسبورئیك .
در ناحیه درمو اپیدرمال : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه عبارتند از ضایعات كلو آسما ( عمدتاً بعد از حاملگی ظاهر می شود ) ضایعات پوستی بعد از التهاب كه به صورت ضایعات پررنگ دیده می شود خال Becker و خال Nevocellular
- در ناحیه درم : ضایعات رنگدانه ایجاد شده در این لایه بصورت زیر خواهد بود خال مخصوصی به نام Ita andd ota و ضایعات پوستی كه پس از التهاب دراین لایه باقی می ماند و نیز پر رنگی های پوستی ( هیپر ییگما نتاسیون )
۲- رنگدانه با منشا خارجی : این گونه ضایعات رنگدانه ای كه به علت فعالیت عوامل خارجی بوجود می آیندبه چهار دسته تقسیم می شوند
الف : به علت ضربه ، التهاب و واكنش هایی كه به دنبال ضربه با فرورفتن جسمی در و پوست ایجاد می شود در نهایت منجر به پررنگی و یا بد رنگی در پوست خواهد شد .
ب : تاتوهای درمانی ، این گونه خالكوبی به هنگامی كه فرد بیمار مدت طولانی تحت درمان با اشعه قرار گرفته به منظور مشخص نمودن محل برای ادامه درمان ضرورت ایجاد این گونه تاتو ها مطرح می گردد .
ج : خالكوبی تزئینی ، این گونه خالكوبی كه بطور عمده بر روی بدن انجام می گیرد و بروز شیوع مخاطرات و ضایعات ناشی از آن مفصلاً توضیح داده خواهد شد .
د : تاتو Tattoos خالكوبی بر روی ابروها به منظور نازك یا كلفت كردن آن بلند كردن طول ابرو و یا تغییر جهت و زاویه دار كردن آن و یا پر رنگ كردن ابرو و خط لب ها و ... را تاتو گویند .
منبع : مرکز اطلاع رسانی شمیم


همچنین مشاهده کنید