چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر علائق والدین بر اوقات فراغت کودکان


تاثیر علائق والدین بر اوقات فراغت کودکان
تحقیقات جدید نشان می دهند که کودکان حداقل در مورد نحوه گذراندن اوقات فراغت واقعا تمایل دارند روش والدینشان را دنبال کنند. به گزارش رویتر محققان دریافتند دختران مایلند در فعالیت هائی شرکت کنند که والدینشان نیز از شرکت در آنها لذت می برند. در اواسط دوران کودکی، بین ۸ تا ۱۰ سالگی انتخاب مادران دختران را تحت تاثیر قرار می دهد ، در حالیکه علاقمندی های پدران در دوران نوجوانی به سراغ دختران می آید. بر اساس اظهارات دکتر سوزان مک هال از دانشگاه پن استیت ، مادران بنوعی باعث پیشبرد امور می شوند اما پدر ها نیز اهمیت زیادی دارند. بعقیده او آنچه دختران بیشتر به آن مشغول می شوند علاقمندی های پدران است. دختر ها بویژه زمانی متوجه این موضوع می شوند که والدینشان از فعالیت های تیپیک مربوط به جنس دیگر لذت می برند.
برای مثال اگر مادران علاقه زیادی به ورزش داشته باشند ، احتمال بیشتری وجود دارد برای اینکه دخترها نیز به ورزش علاقمند شوند. مک هال و همکارانش برای درک تفاوت فعالیت های دختران در سنین کودکی و نوجوانی پس از تحقیق بر روی دختران ۸ و ۱۵ ساله به مدت دو سال دریافتند که علاقه آنها به فعالیت هائی که عمدتا مخصوص پسرهاست مانند ورزش ، تا زمانی که آنها به سن ۱۳ سالگی برسند افزایش می یابد و سپس از ۱۷ سالگی کاهش می یابد. در مقایسه علاقه آنها به فعالیت های زنانه تر شامل عروسک بازی و رقص در سنین ۹ سالگی بیشترین حد را دارد. بنظر مک هال الگوی فوق ممکن است منعکس کننده این واقعیت باشد که جامعه معمولا به فعالیت های جنس مذکر بیش از جنس مونث بها می دهد لذا دختران نیز همزمان با رشد ، اینگونه انتخاب می کنند و عروسک بازی را قبل از لگو هایشان کنار می گذارند. مک هال وگروهش در یافتند که هورمون های جنسی تنها در اواسط دوران کودکی بر فعالیت های دختران تاثیر می گذارد.
بویژه دختران در سنی که تستوسترون کم است تمایل به فعالیت های جنس مونث دارند در حالیکه دخترانی با سطوح بالاتر هورمون جنسی مردانه زمان کمتری به فعالیت های زنانه می پردازند. این محقق پیشنهاد می کند که دختران ممکن است در اواسط کودکی تحت تاثیر هورمون ها یشان قرار گیرند زیرا این دوره بطور تیپیک یک دوره حداکثر افزایش هورمون است یعنی زمانی که جسمشان دچار تغییر و تحول می شود ، دوستانشان را می بینند که تغییر می کنند و بسیاری از آنها دوره جدید تحصیلی را آغاز می کنند. بهرحال ، به محض اینکه زندگی آنها به مرحله ثابتی می رسد ، زمانی که نحوه گذران وقتشان را انتخاب می کنند ، بیشتر تحت تاثیر نرم های اجتماعی ودیگر فاکتورها قرار می گیرند.
منبع : سایت ایران کنکور


همچنین مشاهده کنید