پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کوررنگی


کوررنگی
تشخیص طبی رنگ ها نعمتی خدادادی است كه اكثر ما از آن برخورداریم. رنگ هایی مانند قرمز و سبز یشمی فقط برای افرادی كه دارای قدرت تشخیص طبیعی رنگ هستند، معنی دار است.
كوررنگی اصطلاح مبالغه آمیزی است برای اشخاصی كه بعضی رنگ ها را تشخیص نمی دهند. ۸ درصد از مردها و كمتر از ۱ درصد از خانم ها از بدو تولد دچار نقص در تشخیص رنگ هستند. میزان كوررنگی از اشكال در تشخیص سایر رنگ ها تا ندیدن كامل رنگ ها است. اگر نقص در تشخیص رنگ ها اندك باشد و شخص بتواند رنگ ها را تشخیص دهد این اشكال به سختی قابل تشخیص است، این اشكال موقعی قابل تشخیص است كه شخص كاملا رنگ هارا از هم تشخیص ندهد.
● چه عواملی باعث اشكال در تشخیص رنگ می شوند؟
تشخیص رنگهابه فعالیت پیچیده چشم و مغزبستگی دارد.عوامل مادرزادی كوررنگی قابل توضیح اند. سلول های مخروطی و استوانه ای در شبكیه موجود هستند. سلول های استوانه ای مسوول بینایی در هنگام شب و شرایط تاریكی هستند. سلول های مخروطی مسوول تشخیص رنگ ها هستند و در نور روز عمل می كنند. سلول های مخروطی سه نوع آبی، سبز و قرمز هستند كه هر سه با هم عمل می كنند و باعث می شوند كه ما رنگ ها را از آبی تیره تا قرمز تشخیص دهیم. شكل گیری این سلول ها ارثی است. یك ژن غیرطبیعی ممكن است باعث شود كه یك رنگ خاص حذف شود. شخصی كه یك ژن غیرطبیعی به ارث برده باشد، ممكن است در تشخیص سایه ها و تشخیص رنگ قرمز و سبز مشكل داشته باشد.
● انواع دیگر اختلال دید رنگی
بالا رفتن سن نیز می تواند در تشخیص رنگ ها اختلال ایجاد كند. مثلا با كدر شدن تدریجی عدسی چشم در افراد مسن ،رنگ های خاكستری، سبز تیره و آبی تیره با مشكل تشخیص داده می شوند.
برخی داروها نیز ممكن است سبب اختلال دید رنگ شوند.
بیماری های شبكیه یا عصب بینایی هم می تواند اختلال دید رنگ ایجاد كند.
● روش تشخیص اختلال دید رنگ
صفحاتی وجود دارند كه شماره هایی با رنگ روی آن نوشته شده، اگر بیمار كوررنگی داشته باشد بسته به نوع آن، شماره ها را اشتباه می خواند.
اختلال دید رنگ ارثی بوده و درمانی ندارد. آنها یی كه به علت آب مرواریداست با عمل اصلاح می شود. كنتاكت لنز رنگی از شدت بینایی می كاهد، ولی اندكی به افرادی كه اختلال دید رنگ دارند كمك می كند تا سایه های رنگی را تشخیص دهند.
در شغل هایی كه حدت بینایی اهمیت دارد، تشخیص رنگ ها مهم است. در شغل های نظامی، هواپیمایی، كشتیرانی، پزشكی و كارهایی كه با بینایی دقیق سروكار دارند در موقع استخدام از افراد، امتحان دید رنگ به عمل می آید.

به نقل از سایت عینك
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید