پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هزاران وکیل قضایی از جمله دختر قذافی با این که محاکمه صدام را غیر قانونی می دانند داوطلبانه آماده دفاع از او شدند (در این روز ۴ جولای)


درپی انتشار گزارش جلسه تفهیم اتهام كه اول ژوئیه ۲۰۰۴ انجام شد، صدها حقوقدان از سراسر جهان و به ویژه دنیای عرب داوطلبانه آمادگی خود را برای دفاع از صدام حسین در جریان محاكمه اعلام داشته اند كه در میان آنان «عایشه معمر قذافی» دختر رهبر لیبی كه یك پروفسور درس حقوق است دیده می شود.
بیشتر این حقوقدانان این رسیدگی قضایی را غیر قانونی و غیر مشروع می دانند ؛ زیرا كه معتقدند دولت موقت عراق از جانب آمریكا كه عراق را در اشغال نظامی دارد منصوب شده است، نه مردم عراق در یك انتخابات آزاد و یا یك بپاخیزی( انقلاب ) سراسری داخلی؛ و در نتیجه نمی تواند اعضای دولتی را كه بر سركار بود و اتهام دزدی و اختلاس و سوء استفاده هم به آنان وارد نشده است تعقیب قضایی كند.
دفتر زیاد الخسونه، یك وكیل قضایی اردنی در شهر امان كه وكالت از صدام را به خواست خانواده اش برعهده گرفته به مركز دریافت پیامهای حقوقدانان از سراسر جهان مبدل شده و از مشاركت داوطلبانه دختر قذافی ابراز قدردانی كرده است.
با صدام،یازده تن از دستیاران او در حکومت نیز متهم شده اند که در جلسه مقدماتی اول ژوئیه، به آنان تفهیم اتهام شد.
یک روزنامه آمریکایی عکس و اسامی متهمان ۱۱ گانه و صدام را با ذکر سمتهایشان به گونه ای که در سمت چپ دیده می شود چاپ کرده بود که در اینجا آورده شده است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید