شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شامپوی میوه برای موهای چرب


مواد لازم: ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، ۲ قاشق غذاخوری آب نارنج، ۲ قاشق غذاخوری آب گریپ فروت، ۲ قاشق غذاخوری جوشانده آویشن، ۱ قاشق غذاخوری سركه، آب ۸ قاشق غذاخوری، صابون رنده شده یا پودر صابون.
میوه های ذكر شده را از وسط نصف كرده و‌آب آن را بگیرید. بعد از آب گیری، پوست میوه ها را در ظرف آبی كه قبلاً بر روی حرارت قرار گرفته و به جوش آمده است، بریزید. بعد از قطع كردن حرارت در ظرف را بسته و بگذارید مدتی پوست میوه ها درون آب جوش باقی مانده تا سرد شوند. در این فاصله چندین مرتبه مخلوط مذكور را خوب هم بزنید. هنگامی كه اسانس پوست این میوه ها از آب استشمام شد، آن را صاف كرده و آب صاف شده را درون ظرف فلزی ریخته و روی حرارت بسیار ملایم قرار داده و پودر صابون را داخل آن ریخته خیلی آرام به هم بزنید تا صابونها آب شده و مایع یكدستی به دست آید. حرارت را قطع كرده هنگامی كه مخلوط فوق كمی سرد شد، آب میوه های آماده شده و سركه و آویشن را وارد كرده به آرامی مخلوط نمائید تا یك مایع یكدست و یكسانی به دست‌آید.
حال این شامپو آماده است.
موهای چرب و روغنی را خیس كرده و مقداری از این شامپو را در كف دست ریخته و بعد از مالیدن كف دستها به هم، سریعاً كف دستها را روی موها قرار داده و با حركات چرخشی ملایم كف دست، تمام موهای بالا و اطراف سر را به این شامپو آغشته نمایید. از چنگ زدنهای خشن با هدف اینكه موهای چرب و كثیف خوب تمیز شود، پرهیز نمائید. برای شستشوی بهتر می توان از نرمه كف دست و با نوك انگشتان بدون اینكه ناخنها با كف سر تماس پیدا كنند شامپو را بر روی موها و كف سر ماساژ دهید. پس از شستشوی كامل، موها را به خوبی با آب ولرم آبكشی نمائید، در نهایت سر را با مخلوط آب و سركه چند دقیقه ای ماساژ دهید.
استفاده از این شامپوو مخلوط آب و سركه تراوش زیاد چربی و سبوم بر روی موها را كم كم به حالت طبیعی درمی آورد و چربی اضافی را از موها می گیرد و بعد از مدتی موها به حالت طبیعی درمی آیند. زیرا این شامپو علاوه بر قدرت پاك كنندگی و تقویت كنندگی اثر ضدعفونی كنندگی بسزایی دارد. این قدرت ضدعفونی كنندگی مربوط به اسانسهای به دست آمده از پوست میوه ها است.
اسانس مركبات اثر ضدعفونی كننده دارد و در تهیه پمادهای ضدعفونی كننده دارویی بكار می رود. البته از این اسانسها در تهیه ادوكلن، لوسیون های مختلف و فرآورده های زیبایی استفاده بعمل می آورند. این شامپو از بین برنده مواد اسیدی روی موها می باشد و موها را پاك و شفاف و خوش حالت می كند و از زود چرب شدن آن جلوگیری می كند.
منبع : مرکز اطلاع رسانی شمیم


همچنین مشاهده کنید