شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اظهارات ژنرال آمریکایی در باره حضور اسرائیلی ها در بازجویی های زندان ابوغریب خشم اعراب را برانگیخته است (در این روز ۵ جولای)


اظهارات ژنرال آمریکایی در باره حضور اسرائیلی ها در بازجویی های زندان ابوغریب خشم اعراب را برانگیخته است (در این روز ۵ جولای)
اشاره بانو ژنرال « جانس كارپینسكیjanis karpinski » كه در زمان ریاست او بر زندان ابوغریب، شكنجه های آن چنانی روی داده بود مبنی بر این كه با یك بازجوی اسرائیلی ملاقات و مذاكره كرده بود خشم اعراب را برانگیخته و برخی روزنامه نگاران عرب نوشته اند كه حدس زده بودند اسرائیلی ها در كار شكنجه زندانیان ابو غریب مداخله داشتند.
ژنرال كارپینسكی دوم ژوئیه ۲۰۰۴ به «بی بی سی» گفته است كه در محل بازجویی از دستگیر شدگان در بغداد، با یك اسرائیلی ملاقات و مذاكره كرده بود.
ژنرال كارپینسكی گفت: این فرد به من گفت كه برخی بازجویی ها را بعمل آورده است ، او زبان عربی می داند، ولی عرب نیست، اسرائیلی است.
با این كه دولت اسرائیل و نیز برخی مقامات آمریكایی اظهارات ژنرال كاپینسكی را كه دیگر رئیس زندان ۶ هزار نفره «ابو غریب» نیست تكذیب كرده اند، برخی اعراب گفته اند كه نسبت به درستی آن تردید ندارند و می دانند كه در اشغال نظامی عراق، فشار و اصرار دولت اسرائیل تاثیر فراوان داشت و این دولت می كوشد كه اوضاع به صورت گذشته باز نگردد و عراق اسلامی و یا بعثی نشود كه در هر دو صورت به زیان اسرائیل خواهد بود. این اعراب اضافه كرده اند كه اسرائیل نفوذ خود در اوضاع عراق را از منطقه كردستان عراق شروع كرده است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید