شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقاله تند «جان کری» بر ضد پرزیدنت بوش


مقاله تند «جان کری» بر ضد پرزیدنت بوش
نیویورك تایمز در شماره ۲۸ ژوئن ۲۰۰۵ مقاله ای را به قلم سناتور «جان كری» نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریك (نوامبر ۲۰۰۴) منتشر ساخته بود.
جان كری در مقاله خود نوشته بود: راه جورج بوش در عراق راه فاجعه است. استراتژی وی در عراق روشن نیست. هنوز معلوم نیست كه در عراق چه می خواهد. ادامه استقرار نیروهای نظامی آمریكا در عراق كه بوش گفته است برای خارج ساختنشان جدول زمانی به دست نخواهد داد جز پرورش «جهادیست» بیشتر و افزایش مقاومت حاصلی نخواهد داشت. این جهادیست ها به تدریج به آسیب رسانی به منافع آمریكا در كشورهای عربی مجاور عراق خواهند پرداخت. در زمان حكومت صدام از این مقاومت ها كه بیم جهانی شدنشان بر ضد آمریكا می رود وجود نداشت. هرقدر كه ماندن ما در عراق طولانی تر شود، خروجمان از این جعبه مشكلتر خواهد شد. مقامات دولت بوش دم از ایجاد میلیشیای عراقی برای مبارزه با جهادیست ها می زنند. این كار یعنی گشودن درهای جنگ داخلی در عراق و به مخاطره افتادن منافع آمریكا در منطقه.
كری نوشته است كه عیب كار جورج بوش این است كه اندرزها را به گوش نمی گیرد و همه اش یكسویه عمل می كند. مثل این كه خود را «عقل كل» می داند. یك رئیس جمهور خوب باید حقایق را به ملت بگوید، نظرات را بشنود و از كارشناسان و آگاهان وطن كمك بخواهد و به جای این كه بگوید ما فعلا در عراق ماندنی هستیم بگوید كه ماندنی نیستیم تا نه تنها مردم عراق بلكه دولتهای عربی دوست امریكا راضی شوند. دوستان عرب ما نگران ادامه وضعیت عراق و كشیده شدن جریان به ممالك خود هستند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید