چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا
مردم تاریخ بخوانید
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد.
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد. جوان دانشجو آنقدر پرشور و هیجان حرف می زد و با توجه به اینكه دستی به نرده ها داشت، فشاری به سایر اعضای بدنش وارد می شد به طوری كه صورتش تغییر رنگ داده و رفته رفته قرمزتر و رگ های گردنش برجسته تر می شد. مردم آنجا می ایستادند چند دقیقه ای به حرف های جوان گوش می دادند و بعد خنده كنان راهشان را می كشیدند و می رفتند كه در بحثی یا مجادله ای شركت كنند. من چند روزی آن جوان را در اسفند ۱۳۵۷ دیدم تا اینكه خیلی چیزها تغییر كرد و آن جوان هم دیگر پیدایش نشد و من هم به شهر خود بازگشتم.
آیا او می خواست مردم را از صحنه دور كرده به خانه ها بكشاند تا آنطور كه آن روزها می گفتند و شعار می دادند فرصت برای ضدانقلاب در كمین نشسته فراهم آید و یا ایده آلیستی بود رمانتیك كه به آنچه می گفت اعتقاد داشت و پی برده بود هیچ عمل اجتماعی بدون تدوین نظریه و اهداف و راهكارهای آن به بار نمی نشیند و ثمر نخواهد داد و اینها همه از خواندن و دانستن آغاز می شود. اینك ما به یكصدمین سالروز جنبش مشروطه كه نمی دانم چرا آن را انقلاب می نامند نزدیك می شویم و در غالب بررسی ها و تحقیق ها می خوانیم كه جنبش مشروطه متاسفانه نتوانسته است هنوز با گذشت یكصدسال از آغاز آن به آماج ها و آرمان هایش چون آزادی، حاكمیت قانون، عدالت و دموكراسی دست یابد. اما آیا شده است از خود بپرسیم مردمی كه در جنبش مشروطه شركت داشتند حتی رهبران این جنبش آیا می دانستند چه می خواهند و آیا دریافته بودند با كدام نظریه پیش بروند و از كدام روش ها و راهكارها استفاده نمایند و آیا اینها را هیچ گاه تدوین كرده بودند؟
شاید یكصدمین سالروز جنبش مشروطه بتواند به ما یادآور گردد آن جوان دانشجوی رمانتیك حق داشت اگر مردم را به خواندن تاریخ و فلسفه فرا می خواند.
ح. اسیر *
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد. جوان دانشجو آنقدر پرشور و هیجان حرف می زد و با توجه به اینكه دستی به نرده ها داشت، فشاری به سایر اعضای بدنش وارد می شد به طوری كه صورتش تغییر رنگ داده و رفته رفته قرمزتر و رگ های گردنش برجسته تر می شد. مردم آنجا می ایستادند چند دقیقه ای به حرف های جوان گوش می دادند و بعد خنده كنان راهشان را می كشیدند و می رفتند كه در بحثی یا مجادله ای شركت كنند. من چند روزی آن جوان را در اسفند ۱۳۵۷ دیدم تا اینكه خیلی چیزها تغییر كرد و آن جوان هم دیگر پیدایش نشد و من هم به شهر خود بازگشتم.
آیا او می خواست مردم را از صحنه دور كرده به خانه ها بكشاند تا آنطور كه آن روزها می گفتند و شعار می دادند فرصت برای ضدانقلاب در كمین نشسته فراهم آید و یا ایده آلیستی بود رمانتیك كه به آنچه می گفت اعتقاد داشت و پی برده بود هیچ عمل اجتماعی بدون تدوین نظریه و اهداف و راهكارهای آن به بار نمی نشیند و ثمر نخواهد داد و اینها همه از خواندن و دانستن آغاز می شود. اینك ما به یكصدمین سالروز جنبش مشروطه كه نمی دانم چرا آن را انقلاب می نامند نزدیك می شویم و در غالب بررسی ها و تحقیق ها می خوانیم كه جنبش مشروطه متاسفانه نتوانسته است هنوز با گذشت یكصدسال از آغاز آن به آماج ها و آرمان هایش چون آزادی، حاكمیت قانون، عدالت و دموكراسی دست یابد. اما آیا شده است از خود بپرسیم مردمی كه در جنبش مشروطه شركت داشتند حتی رهبران این جنبش آیا می دانستند چه می خواهند و آیا دریافته بودند با كدام نظریه پیش بروند و از كدام روش ها و راهكارها استفاده نمایند و آیا اینها را هیچ گاه تدوین كرده بودند؟
شاید یكصدمین سالروز جنبش مشروطه بتواند به ما یادآور گردد آن جوان دانشجوی رمانتیك حق داشت اگر مردم را به خواندن تاریخ و فلسفه فرا می خواند.
ح. اسیر *
منبع : ایران یکصد سال پس از مشروطیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران حمله ایران به اسرائیل ایران و اسرائیل دولت ارتش وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل جنگ حمله موشکی ایران به اسرائیل جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سیل تهران سیلاب هواشناسی بارش باران شهرداری تهران پلیس سلامت سازمان هواشناسی وزارت بهداشت حجاب قتل
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی قیمت طلا بورس دلار مالیات قیمت سکه سایپا
سینمای ایران تلویزیون موسیقی سریال تئاتر فیلم سینما رضا رشیدپور صدا و سیما دفاع مقدس کتاب بازیگر
دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل عملیات وعده صادق فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اسراییل حسین امیرعبداللهیان امیرعبداللهیان
فوتبال استقلال پرسپولیس بارسلونا لیگ قهرمانان اروپا پاری سن ژرمن کشتی فرنگی بازی لیگ برتر تراکتور کشتی سپاهان
هوش مصنوعی اپل عیسی زارع پور وزیر ارتباطات گوگل ایلان ماسک ناسا تلگرام آتشفشان
مغز سرطان دیابت استرس زوال عقل طول عمر سلامت روان کلسترول عصبانیت