شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ / Saturday, 19 January, 2019

ذهن زیبا با تغذیه سالم


ذهن زیبا با تغذیه سالم
اگر یك روز متوجه شدید كه سرحال نیستید، افسرده اید و یا كلاً خلق و خوی همیشگی تان را ندارید، بد نیست علتش را در شكمتان هم جست وجو كنید!
یكی از دلایل تغییرات خلق و خو و احساسات ما، خوراكی هایی است كه بی توجه به معده مان سرازیر می كنیم.
بی حكمت نیست كه برخی بزرگان تغذیه را یكی از اصول دستیابی به موفقیت می دانند زیرا نه تنها موثر بر شادابی و سلامتی جسم است بلكه می تواند بر روابط خانوادگی و شغلی و حتی بر سرنوشت ما هم اثر محسوسی بگذارد. عادات تغذیه ای ما در كوتاه مدت بر خلق و خو و رفتار و افكار و در بلندمدت بر زندگی و سرنوشت مان تاثیرگذار است. به عنوان مثال كسی كه معتاد به نوشیدن الكل است یا رژیم غذایی اش سرشار از گوشت قرمز است علاوه بر عوارض جسمی، دچار عوارض منفی روحی و انرژیایی نیز می شود كه جزئیات بیشتر آن خارج از این مقال است اما به همین نكته اشاره می شود كه اهمیت تغذیه از دستورات تغذیه ای كه در كتب آسمانی از جمله قرآن آمده - راهنمایی های تغذیه ای كه خداوند به حضرت نوح فرموده- معلوم می شود؛ راهنمایی هایی كه بعد از چند هزار سال تازه علم بشر به آن رسیده است. آخرین تحقیقات بر روی پیام رسان های شیمیایی بدن نشان داده كه تا چه حد مواد غذایی مصرفی می تواند در نوع پیامی كه این پیام رسان ها انتقال می دهند موثر باشند. محققان معتقدند داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند در داشتن تعادل احساسی و كنترل رفتاری تاثیرگذار باشد و به از بین بردن اضطراب، افزایش قدرت تمركز ذهن و... كمك كند.
چهار پیام رسان كلیدی و اصلی شیمیایی كه بیشترین تاثیر را از مواد غذایی می گیرند عبارتند از: دوپامین، استیل كولین، گاما آمینو بوتیریك اسید (GABA) و سروتونین. این پیام رسان ها تقریباً بر روی همه فعالیت های بدن از تولید انرژی گرفته تا افزایش كاركردهای مغزی و سوخت و ساز در بدن موثر هستند. هنگامی كه این هورمون ها و تنظیم كننده ها در حالت تعادل باشند، هماهنگی ذهن و جسم در حالت ایده آل خود و به بهترین شكل خواهد بود و از خستگی، بی حوصلگی، بی انگیزگی و كمبود انرژی یا قدرت حافظه هم خبری نیست.اما عدم تعادل در میزان ترشح هر یك از این تنظیم كننده ها می تواند نتایجی چون احساس خستگی، بی انگیزگی، اضطراب مداوم، سردرگمی، افزایش وزن و... را در بر داشته باشد.
• افزایش انرژی
اگر احساس خستگی مزمن دارید، حتی بعد از خواب شبانه این احساس با شماست و كمبود انرژی برایتان یك عادت شده علت آن ممكن است میزان ترشح دوپامین باشد.
ترشح دوپامین و بالارفتن میزان آن در خون باعث افزایش انرژی، انگیزه و هیجان می شود.
از مزه ها و طعم های بی نظیر تا بوهای بسیار خوشایند به ترشح دوپامین كمك می كند. به عبارتی با هر چیزی كه مغز با واژه دلپذیر ترجمه كند و برایتان لذت بخش باشد، دوپامین ترشح می شود. همینطور مواد غذایی كه حاوی میزان بالایی پروتئین هستند به خصوص سرشار از آمینو اسید تیروزین و فنیل آلائین برای رفع عوارض خستگی و... مفیدند. پس برای افزایش دوپامین تا می توانید از لبنیاتی چون پنیر و ماست های كم چربی استفاده كنید.
• اضطراب مداوم، زودرنجی
اختلال در هنگام خواب می تواند از آشناترین نشانه های پایین بودن GABA باشد. این ماده می تواند در كنترل امواج مغزی، ریتم آن، نوبت امواج و به طور كلی هرچیزی كه در بروز رفتارهای مختلف موثر است، تاثیرگذار باشد. برای بالا بردن میزان GABA می توانید غذاهایی را كه دارای ویتامین B زیاد هستند به خصوص B۶ مورد استفاده قرار دهید مثل انواع جوانه ها، برگ های سبز تیره، موز، ماهی و خشكبار.
• فراموشی لحظه ای
بعضی ها به آن هنگ كردن موقت هم می گویند. اما محققان كه در این زمینه تحقیق كرده اند آن را یكی از عوارض كمبود استیل كولین می دانند.برای از بین رفتن این حالت از جوانه ها، ماهی، تخم مرغ، تمشك، بادام زمینی و موادی از این دست استفاده كنید.
• ضدافسردگی
اگر میل شدیدی به خوردن غذاهای شور مثل چیپس و پفك دارید و نمی توانید از شیرینی و شكلات چشم پوشی كنید مخصوصاً وقتی كه گرسنه یا غمگین هستید، ممكن است به خاطر كمبود سروتونین باشد. سروتونین یكی از داروهای ضدافسردگی طبیعی در بدن است.

نیوشا میربابایی

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

میزان کلسترول خون خود را پایین نگه دارید

میزان کلسترول خون خود را پایین نگه دارید
با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید میزان كلسترول خون خود را پایین نگه دارید.«بریندا ایوان» شخصی است كه خیلی تند غذا می خورد، او در طول روز، تنقلات، سیب زمینی سرخ كرده و انواع غذاهای سرخ كردنی را با اشتهای تمام می خورد بدون اینكه حتی ذره ای فعالیت داشته باشد، اما این موضوع مربوط به ۷سال پیش است، او امروز ۵كیلو وزن كم كرده و ۲۷۰۰واحد از میزان كلسترول خود را كاهش داده است. این در حالی است كه سالانه میلیونها آمریكایی، میلیاردها دلار صرف هزینه دارو برای كاهش میزان كلسترول خون خود می كنند. اما ایوان با یك رژیم غذایی مناسب بجای صرف غذاهای سرخ كردنی، از انواع سبزیجات، میوه جات و حبوبات توانست مقدار زیادی از وزن خود را كاهش دهد.
البته شرایط فیزیكی هر فرد متفاوت است و ممكن است یك آیتم روی بدن فردی مؤثر ولی روی دیگری بی تأثیر باشد. تا زمانی كه كلسترول شما بین ۲۴۰تا ۲۵۰ است، باید مراقب باشید زیرا چنانچه میزان كلسترول خون شما به بیش از ۲۵۰برسد باید با استفاده از دارو آن را به زیر ۲۰۰برسانید.
افرادی كه دارای فشارخون بالا، سابقه بیماری قلبی یا كلسترول بالا هستند، حتماً باید برای كاهش كلسترول از دارو استفاده كنند.
پدر ایوان سابقه بیماری قلبی و كلسترول بالا داشت در سن ۵۴سالگی نیز در اثر حمله قلبی درگذشت. ایوان می گوید: من نمی خواهم سرنوشتی همانند پدرم داشته باشم و وقتی سال گذشته برای بررسی خون و میزان كلسترول خود نزد پزشك رفتم متوجه شدم كه كلسترول من ۳۶۵ است كه خیلی بالا و احتمال بروز حمله قلبی در من ۸۰درصد بود، بلافاصله شروع به صرف دارو كردم، در ضمن شیوه زندگی خویش را نیز تغییر دادم. من در حال حاضر، روزانه ۵وعده غذای كوچك و سالم كه اغلب شامل سبزیجات، میوه جات و گوشت سفید است، می خورم و هر روز یك ساعت ورزش می كنم. الآن كلسترول خونم ۱۶۵ است.
پزشكان چربیها را برای مصرف به دو دسته تقسیم كرده اند:
۱) چربیهای بد: چربیهای موجود در گوشت و لبنیات، چربیهای اشباع شده است. برای اینكه میزان این چربیها را در بدن خود كاهش دهید باید از لبنیات كم چربی استفاده كنید و میزان مصرف گوشت را در رژیم غذایی خود كاهش دهید. نباید در طول روز بیش از ۷ تا ۱۰درصد چربیهای اشباع شده مصرف كنید.
۲) چربیهای خوب: چربیهای حاصله از دانه های حبوبات و غلات: (دانه های گل رنگ، كنجد، ذرت و روغن آنها) می توانند ۱۰درصد از كالری روزانه شما را تأمین كنند. اسیدهای چرب امگا۳ نیز جزو چربیهای خوب به حساب می آیند كه این نوع چربی را می توان در غذاهای دریایی مثل ماهی قزل آلا، خال مخالی، شاه ماهی و دانه های كتانی مثل روغن كتان و گردو یافت.چربیهای حاصل از دانه هایی مثل پسته، بادام، بادام زمینی و روغن زیتون حدود ۱۵درصد كالری موردنیاز بدن شما را تأمین می كنند.
چنانچه در رژیم غذایی خود این موارد را رعایت كنید حتماً می توانید میزان كلسترول خون خود را پایین نگه دارید در ضمن علاوه بر اینها استفاده از فیبرها نیز می تواند به سرعت روی كلسترول شما اثرگذار باشد. چنانچه هر روز صبح به مدت ۳سال از سبوس جو استفاده كنید كلسترول شما از ۲۴۶ به ۲۰۰ خواهدرسید.
غذاهای فیبردار شامل سبوس برنج، نخودفرنگی، توت فرنگی، سیب و لوبیا است اكثر پزشكان مصرف ۲۵ تا۳۰گرم موادفیبردار را در طول روز توصیه می كنند. در ضمن كلسترول بیشتر در گوشت، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد و باید از آنها كمتر از ۳۰۰میلی گرم در روز استفاده كنید، سدیم مصرفی نیز باید در روز كمتر از ۲۴۰۰میلی گرم باشد یعنی معادل یك قاشق غذاخوری نمك.

وبگردی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.