پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برای بزرگسالان «مقاله سیاسی» و برای خردسالان «کتاب» می نوشت (در این روز ۱۱ جولای)


یاز دهم ژوئن زادروز « ای. بی. وایت E.B.White » روزنامه نگار و مولف آمریكایی است كه در ۱۸۹۹ به دنیا آمد و ۸۶ سال عمر كرد. شهرت او كه سالها سردبیر « نیو یوركر» بود به خاطر سه كار مهم اوست:
۱ـ ستون روزانه اش در روزنامه ها تحت عنوان « Talk of the Town» كه بر ضد زیاده خواهی شركتهای بزرگ و عدم صداقت سیاسیون بود.
۲ ـ تالیف كتاب برای كودكان و نوجوانان ؛ با این زمینه و برداشت كه كودك و نوجوان فردی میهندوست ، سالم و قانونمند ، به دور از عادات زیان آور ، مودب و بانزاكت كه به حقوق دیگران احترام گذارد پرورش یابد.
۳ ـ ساده نویسی انگلیسی . وی روشی خاص در نوشتن وگفتن زبان انگلیسی به وجود آورده است كه به « ستایل وایت » معروف شده و به كسانی كه بخواهند زبان انگلیسی یاد بگیرند خواندن كتابهای وایت كه برای كودكان نوشته شده است توصیه می شود. او گفته است كه هدفش آسان ساختن نوشتن برای همگان بوده و نیز یكنواخت كردن زبان انگلیسی كه زبانی است بی قاعده . به گفته « وایت »، این زبان را ناسیونالیسم انگلیسی ها پس از ترویج زبان فرانسه توسط ویلیام فاتح و جانشینانش در جزایر انگلستان خلق كرد تا هویت ملی حفظ شود. ناسیونالیستهای انگلیسی در آن زمان، این زبان را از مخلوط كردن زبانهای فرانسه ، انگلیسی قدیم ( از خانواده زبان آلمانی كه پارسی هم یكی از این زبانها است ) و لاتین رایج در كلیسا ساختند و این زبان كه چند قرن جز میان روستاییان ـ آن هم در منازل و گفتگوهای خودمانی بكار نمی رفت اینك زبان جهانی شده است و به صورت مثالی بارز از نیروی شگرف ناسیونالیسم مورد استناد قرار می گیرد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید