جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاه‌ برادر بزرگ‌


نگاه‌ برادر بزرگ‌
تتحقیقات‌ نشان‌ داده‌ احساس‌ دیده‌ شدن‌ باعث‌ می‌شود مردم‌ رفتار درستكارانه‌تری‌ داشته‌ باشند، حتی‌ اگر این‌ چشم‌ها واقعی‌ نباشند.
گروهی‌ از محققین‌ دانشگاه‌ نیوكسل‌ به‌ بررسی‌ این‌ مساله‌ پرداختند كه‌ مردم‌ هنگام‌ خرید نوشیدنی‌ چه‌ مقدار پول‌ درجعبه‌ درستكاری‌ می‌ اندازند. (جعبه‌ درستكاری‌ روش‌ پرداختی‌ است‌ كه‌ اساس‌ آن‌ را اعتماد به‌ مشتری‌ تشكیل‌ می‌ دهد. مشتریان‌ باید بدون‌ حضور صندوقدار قیمت‌ صحیح‌ اجناس‌ را بپردازند.) آنها دریافتند كه‌ وقتی‌ پوستر یك‌ جفت‌ چشم‌ دربالای‌ جعبه‌ باشد مردم‌ سه‌ برابر زمانی‌ كه‌ پوستر گل‌ در آنجا نصب‌ شده‌ است‌، پول‌ داخل‌ جعبه‌ می‌ اندازند.
این‌ محققین‌ می‌گویند مغز به‌ تصاویر چشم‌ها و چهره‌ها واكنش‌ نشان‌ می‌دهد برای‌ همین‌ پوستر چشم‌ها ممكن‌ است‌ احساس‌ دیده‌ شدن‌ را به‌ آنها القا كرده‌ باشد. این‌ گروه‌ طی‌ مقاله‌یی‌ در نشریه‌ بیولوژی‌ لترز نوشت‌: یافته‌های‌ مذكور می‌تواند به‌ ایجاد ابتكار عمل‌ در مهار رفتارهای‌ ضد اجتماعی‌ بینجامد .
در طول‌ ده‌ هفته‌ لیست‌ قیمت‌ نوشیدنی‌های‌ داغ‌ در پوستری‌ بزرگ‌ بالای‌ جعبه‌ درستكاری‌ و همتراز با چشم‌ بیننده‌ قرار داشت‌ . تصویر این‌ پوستر هر هفته‌ عوض‌ می‌ شد؛ گاهی‌ تصاویر گل‌ و گاهی‌ تصاویر یك‌ جفت‌ چشم‌ كه‌ مستقیما به‌ مشتری‌ نگاه‌ می‌ كرد .
گروه‌ محقق‌ در پایان‌ هر هفته‌ مجموع‌ پولهای‌ جمع‌ آوری‌ شده‌ و میزان‌ احتمالی‌ نوشیدنی‌های‌ مصرف‌ شده‌ را مقایسه‌ می‌ كرد. دكتر ملیسا بیتسون‌ كه‌ زیست‌ رفتار شناس‌ دانشگاه‌ نیو كسل‌ و سرپرست‌ این‌ تحقیقات‌ است‌ گفت‌: نتایج‌ این‌ تحقیق‌ نشان‌ داد كه‌ ما می‌توانیم‌ با قرار دادن‌ تصاویر چشم‌ از مردم‌ رفتارهای‌ اجتماعی‌ تر و همكاری‌ بیشتری‌ ببینیم‌ بویژه‌ در مواردی‌ كه‌ مردم‌ باید میان‌ رفتارهای‌ خوب‌ و بد یكی‌ را انتخاب‌ كنند .
سوال‌ اصلی‌ این‌ است‌ كه‌ چطور می‌ توان‌ این‌ یافته‌ها را برای‌ افزایش‌ رفتارهای‌ نوع‌ دوستانه‌ و ایثار گرانه‌ درساختارهای‌ سازمانی‌ و همه‌ اجتماع‌ به‌ كار گرفت‌ .

مهرناز مصباح‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید