شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کار کردن زن و مخالفت مرد


کار کردن زن و مخالفت  مرد
بعضی مرد ها تا با همسرشان اختلاف پیدا میکنند بلافاصله تهدید می کنند که جلوی کار کردنت را میگیرم و چون زنهای جوان در این مورد اطلاع کافی ندارند گاهی ترسیده و شوهر را تحمل میکنند. گاهی هم از کم و کیف قضیه با خبرند لذا با توضیحاتی که میدهند مرد را قانع میکنند.
بسیار خوب اما این گونه که نمی شود با قضیه برخورد کرد. اگر کار کردن زن حق اوست پس در چه صورت مرد می تواند جلوی کار کردن او را بگیرد؟ در این مورد قانون مدنی ما در ماده ۱۱۱۷ می گوید: شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند قانون است صراحت دارد ولی حرفه منافی مصالح خانوادگی خود جای بحث است. مردی به دادگاه شکایت کرده بود که من نمی خواهم همسرم منشی مدر عامل باشد.
دادگاهی به این شکوائیه رسیدگی و دلائل شوهر را رد کرد. ولی دادگاهی دیگر نظیر چنین دعوائی را رسیدگی کرد ورای معکوس صادر نمود.
یعنی به شوهر حق داد و زن رااز آن کار منع نمود. زیرا شواهد امر نشان می داد که کار کردن این زن نزد آن مدیر عامل که سوء شهرت داشته مناسب حیثیت خانوادگی آن مرد نبوده است.
پس مشاهده می کنید که به یک شکایت با ماهیت واحد دو رای متفاوت داده اند و هر دو رای هم درست بوده است. شوهر دیگری که مایل نبود همسرش کار کند از راه قانونی وارد نشد زیرا می دانست که کار همسرش غیر اخلاقی نیست.
او با مراجعه به محل کار همسرش و تهدید و ارعاب کارمندان و مدیران موسسه همسرش را مجبور کرد تا کارش را از دست بدهد یا در مورد دیگری که شاهد بودم با وجودی که شغل آرایشگری از مشغل شناخته شده و مورد احترام است ولی شوهر آن زن طرح دعوا کرد که مایل نیست همسرش آرایشگر باشد. رای دادگاه نیز چون شغل را خلاف شوون و ثروت مرد دید به نفع شوهر صادر شد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید