پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برزیل و اسپانیا ، جوانمردها


برزیل و اسپانیا ، جوانمردها
براساس اعلام گروه مطالعات فنی فدراسیون بین المللی فوتبال، تیم های ملی فوتبال برزیل و اسپانیا جایزه بازی جوانمردانه مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ را به خود اختصاص دادند. براساس اعلام فیفا این دو تیم مشتركاً ۸۸۶ امتیاز از یك هزار امتیاز ممكن را كسب كردند. جایزه بازی جوانمردانه فیفا به تیمی اهدا می شود كه بهترین ركورد را در بازی جوانمردانه و رفتار ورزشی در داخل یا خارج از زمین داشته باشد.
تمامی نكات مسابقات در جریان رقابت های جام جهانی توسط معیارهای كمیته اخلاقی و بازی جوانمردانه فیفا ارزیابی می شود اما فقط تیم هایی كه به دور دوم راه یافته باشند، می توانند این جایزه را دریافت كنند. بر همین اساس بازیكنان و كادر مربیگری تیم های برزیل و اسپانیا علاوه بر دریافت این جایزه، مدال، تقدیرنامه و همچنین محصولات ورزشی به ارزش ۵۰ هزار دلار دریافت خواهند كرد.
این ارزیابی بر اساس شش معیار كه بر نكات مثبت عملكرد تیم ها تاكید دارد تا جنبه های منفی آن، انجام می شود.
تعداد كارت هایی كه یك تیم دریافت می كند فقط موجب كاهش امتیاز آن تیم می شود. دیگر معیارها شامل جذابیت مسابقه، شیوه تهاجمی بازی، احترام به حریف، احترام به مسئولان، رفتار كادر مربیگری و رفتار تماشاگران است.
تیم ملی فوتبال برزیل برای سومین بار است جایزه بازی جوانمردانه فیفا در جام جهانی را به خود اختصاص می دهد.
یكی از نمونه های این تیم، «لوسیو» است كه در بیش از چهار مسابقه خطا نكرد. او اولین خطای خود را در جریان شكست مقابل فرانسه در مرحله یك چهارم نهایی انجام داد.
تیم ملی اسپانیا نیز به دلیل شیوه بازی گسترده و رفتار فوق ورزشی بازیكنان خود برای اولین بار این عنوان را كسب كرد.
این تیم فقط شش كارت در چهار مسابقه خود در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان كسب كرد كه سه كارت آن هم به دیدار مقابل عربستان در آخرین مسابقه مرحله گروهی اختصاص دارد. جایزه بازی جوانمردانه از جوایز جنبی جام جهانی محسوب می شود اما اعتبار بالایی دارد. یكی از شعارهای اصلی فیفا این است: «بازی من جوانمردانه است».
برندگان دوره های قبل جایزه بازی جوانمردانه فیفا به شرح زیر است:
● جام جهانی ۲۰۰۲ بلژیك
● جام جهانی ۱۹۹۸ انگلیس و فرانسه
● جام جهانی ۱۹۹۴ برزیل
● جام جهانی ۱۹۹۰ انگلیس
● جام جهانی ۱۹۸۶ برزیل
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید