جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دفترچه یادداشت


دفترچه یادداشت
● کارگردان: نیک کاساویتس. فیلم‌نامه: جرمی لون، ژان ساردی؛ بر اساس رمان نیکلاس اسپارکز. بازیگران: رایان گوسلینگ، راشل مک‌آدامز، جیمز گارنر، جینا رولندز، جیمز مارسدن، جوان الن، سام شپارد. مدت: ۱۲۵ دقیقه.
دفترچه یادداشت که بدون هیچ‌گونه رودربایستی، فیلمی احساساتی است با روایت قصه به سبک قدیم، حتی دل سنگ را نیز آب می‌کند. فیلم، هم در مضمون، هم در فرم، یادآور همکاری کاساویتس با مادرش، جینا رولندز، در اثر قبلی‌اش، ستاره‌ها را آزاد کن (۱۹۹۵) است.
داستان، که دربارهٔ روابط پرشور بین الی کالهون (مک آدامز) جوان و ثروتمند، کارگر چوب‌فروشی نوا (گوسلینگ) است، به صحنه‌هائی در آسایشگاه سالمندان ختم می‌شود. مردی مهربان به نام دوک (گارنر) در خواندن داستان الی و نوا، برای زنی پریشان (رولندز) پافشاری می‌کند. به‌نظر می‌آید زن نیز جذب داستان شده است. به‌زودی معلوم می‌شود دوک، داستان آشنا شدن خودشان را، برای زن‌اش تعریف می‌کند. الی اکنون بیمار است و از اختلالات عصبی و فراموشی رنج می‌برد و دوک، تمام سعی‌اش را می‌کند تا یک‌بار دیگر همسرش، روابط‌شان را به یاد بیاورید.
فیلم که پیچ و خم زیادی ندارد، مسیر عشق واقعی الی و نوا را، که گرچه ناهموار، ولی دست‌یافتنی است، نشان می‌دهد. وقایع در شهری ساحلی در کارولینای شمالی و در اوایل دههٔ ۱۹۴۰ می‌گذرد. بعد از این‌که این دو به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند، به‌علت مخالفت مادر الی، آن (الن)، بین‌شان فاصله می‌افتد. بعد نوا به جنگ می‌رود و نامه‌هائی از سر عذر و شرمندگی می‌نویسد که به‌نحو مرموزی هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسند. بعد از بازگشت، کارگاهی قدیمی را به کم پدرش (شپارد) بازسازی کرده و به زودی به جستجوی الی می‌رود که حالا نامزد لون هموند (مارسدن) ثروتمند است. کاملاً آشکار است که بالاخره عشق حقیقی پیروز می‌شود و ما متقاعد می‌شویم که این زوج تا سال‌های سال کنار هم می‌مانند. فیلم‌نامه بیش از آنچه دربارهٔ دشواری‌های عشق باشد، در مورد توانائی‌های آن است و این‌که چگونه عشق می‌تواند در برابر تمام مشکلات زندگی تاب آورد. در سایهٔ بازی‌های عالی گوسلینگ و مک‌آدامز، باور این‌که این زوج عاشق تا ابد کنار هم خواهند بود، دشوار نیست. فیلم، ممکن است زیادی احساساتی به‌نظر می‌رسد، اما آنقدر خوش‌ساخت است که تصنعتی به‌نظر نمی‌آید.
منبع : مجله دنیای تصویر


همچنین مشاهده کنید