چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گل رُز مینیاتور


گل رُز مینیاتور
اگر به انواع گل رُز ( گل سرخ ) علاقمند هستید ولی فضای كافی برای نگاهداری گل سرخ های معمولی را ندارید ، چرا به فكر پرورش رُز مینیاتور نمی باشید ؟.
رُزهای مینیاتور مانند رُزهای معمولی از خانواده گل سُرخیان میباشند كه شامل درختچه های كوچك با برگهای ریزان و تقریبآ بدون خار میباشند . برگهای كوچك و مركب آنها از پنج یا هفت برگچه بیضی شكل و دندانه دار تشكیل شده است . گلهای آن به صورت تكی یا جفت از غنچه های خوش فرم شكفته و باز می شوند.
عرض گلها تقریبا ۲ – ۴ سانتیمتر است .
غنچه ها به صورت خوشه ای یا دسته های كوچك در فروردین ماه آشكار شده و معمولا گل دادن آن دوباره تكرار می شود .
انواع زرد رنگ این گلها در تابش شدید آفتاب كم رنگ میشوند.
●نیاز رویشی :
احتیاجات رُزهای مینیاتور ، مانند رُزهای معمولی است و عبارت از خاك حاصلخیز ، آفتاب كافی ، زهكشی خوب ، هَرَسِ منظم سبك و بالاخره محافظت در مقابل آفات آن به ویژه " كنه ، شته ن سفیدك رُز " می باشند . رُزهای مینیاتور را می توان در گلدانهای پلاستیكی كه دارای منافذ زیادی برای رد كردن آب می باشند كاشت و به درون آپارتمان منتقل نمود و از آنها گلدانی با آرایش ۱۰ – ۱۲ سانتیمتر برای پشت پنجره اتاق ترتیب داد . تعویض گلدانها به طور سالیانه در ماههای اسفند یا فروردین انجام میگیرد .
در بهار زمانی كه گلدانها به گل رفته اند میتوان گلدان را برای مدتی به داخل ساختمان آورد . چنانچه این مدن طولانی شود و نور به اندازه كافی نباشد ، ممكن است جوانه ها پوك شده و چروك خورده و منجر به ریزش برگها شود . طول زمان روشنایی برای این نوع رُز ۱۲ ساعت در روز است. گلدانهای رُز را در فصل زمستان در فضای باز گذاشته و برای جلوگیری از سرمازدگی پوششی از " پهن " یا " تورب " روی خاك گلدان و پای بوته داده میشود . از مصرف كودهای شیمیایی و به ویژه كودهائی كه دارای مقدار زیادی ازت هستند خودداری شود، زیرا باعث ریزش گل و برگ میشود. جذابیت رُزهای مینیاتور زمانی چشمگیر است كه بستر آنها در باغ كمی بلند تر از سطح خاك قرار گرفته و فاصله بوته ها ۱۵ – ۲۵ سانتیمتر از یكدیگر باشد .
رُزهای مینیاتور برای باغچه های سنگی مناسب نیستند .
●روش ازدیاد :
رُزهای مینیاتور باید همیشه به وسیله قلمه زدن ازدیاد شوند .
اگر روی پایه های ریشه دار پیوند شوند ، حالت پاكوتاهی خود را از دست خواهند داد .قلمه ها پس از سه تا چهار ماه كامل خواهند شد .
برگرفته از كتاب : پرورش گل ها و گیاهان زینتی
نوشته : مهندس منوچهر كارگر


همچنین مشاهده کنید