پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گل لاله TULIPA


گل لاله TULIPA
تمام انواع لاله ها به سرما مقاوم هستند و می توان آنها را در پائیز ، حوالی مهر و آبان در باغچه كاشت و از گل آنها در بهار استفاده نمود .
معهذا اگر بخواهند پیاز لاله را پیش رس كنند باید پیازها را در مهر و آبان در گلدان بكارند .خاك مناسب برای گشت گل لاله خاكهای رُسی ، شنی میباشد كه در زمستان آنرا با كود شیمیایی مخلوط كرده باشند .
در زمینهای خیلی سبك شنی باید به اندازه كافی كود گاوی پوسیده با خاك مخلوط كرد .
برای گاشت پیاز در گلدان ابتداء قطعه تیله شكسته ای را در ته گلدان قرار داده سپس گلدان را از خاك پر می كنند و آنگاه چهار پیاز را در آن میكارند.
نوك پیازها باید از خاك بیرون باشد .
تولید كنندگان گل فقط یك پیاز لاله را در یك گلدان نشائی می كارند .معمولا در موقع گاشت دور پیاز را ماسه میریزند تا رطوبت زیاد به آن صدمه نزند .
محیط پیاز لاله ۱۱- ۱۲ سانتیمتر و وزنش در حدود ۳۵ – ۴۰ گرم باید باشد .
یادآوری و تذكر این نكته ضرورت دارد كه پیازها باید سالم و عاری از امراض باشند .پیاز معیوب و ترك خورده را باید دور ریخت .
بعد از كاشت بلافاصله باید خاك را خوب سیراب كرد .در اینجا تذكر و توضیح مختصری درباره احتیاج پیاز به سه عامل اساسی لازم و ضرورت دارد .
●این سه عامل عبارتند : تاریكی – رطوبت و سرما :
قبل از ظهور جوانه گل و برگ باید گیاه پر ریشه شود .برای این منظور در مرحله اول باید به گلدانها تاریكی داده شود .
در غیر اینصورت یعنی اگر گلدان محتوی لاله را از اول مستقیما در روشنائی قرار دهند ، گل آنها غیر طبیعی می گردد .
بنابراین گلدان را در زیر زمینی خنك _ به جای زیر زمین ممكن است از اطاق خنك یا یخچال استفاده نمود ) كه در حدود ۶ درجه سانتیگراد سرد باشد به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته قرار دهند .
روی گلدانها ۲ – ۳ سانتیمتر ماسه و روی ماسه مختصری خاك نرم بریزند .
موقعی كه شاخه گل دهنده ۲ سانتیمتر بالا آمد خاك و ماسه را از روی گلدانها برداشته و آنها را در روشنائی و حرارت ۹ – ۱۲ درجه قرار می دهند .از زمانی كه جوانه گل بالا می آید تا موقع گل كردن و تا پلاسیدن گل باید خاك گلدان را مرطوب نگهداشت .
همچنین در طول فصل رشد تا موقع گل كردن باید رطوبت زیاد به گیاه داده شود و الا ساقه كوتاه مانده و طبیعی نخواهد شد .با آبپاشی در گلخانه ، گلها درشت تر شده و پیاز هم زودتر به گل مینشیند .
حال برگردیم به اصل مطلب : مجددا تكرار می كنیم كه در مرحله اول گلدانها را در زیر زمین خنك میگذاریم و بعد از ۱۰ تا ۱۲ هفته كه شاخه گل كمی بالا آمد گلدانها را در محلی كه ۹ – ۱۲ درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد قرار میدهیم و فقط یك هفته در این محل میماند .
در این مرحله نباید آفتاب شدید باشد .
تغییر تدریجی محل گلدانها از تاریكی به روشنائی بهتر از آن است كه یكدفعه گلدانها را از تاریكی به روشنائی ببریم .
بعد ازیك هفته در حرارت ۹ – ۱۲ درجه گلها ظاهر میشوند .و زمانیكه رنگ گلها ظاهر شد حرارت محل را به ۱۵ درجه میرسانیم تا دوام گلها زیادتر شود .
در این موقع است كه تولید كنندگان گل گلدانها را به معرض فروش میگذارند .
البته در منزل هم میتوان گلهای لاله را عمل آورد .منتها چون در گلخانه شرایط مناسبتر است ، گلها كاملا طبیعی و درشت هستند در صورتیكه در منازل نمی توان كلیه شرایط مخصوصا حرارت و روشنائی را تنظیم نمود .
در هر حال پس از اتمام گل نباید برگهای لاله بریده شوند و تا زمانی كه رشد پیاز به اتمام نرسیده باید آب به پیازها داده شود .والا پیاز ناقص مانده و به رشد كامل خود نمی رسد .
بعد از زرد شدن برگها ، آب دادن به پیاز را قطع می كنند .در حوالی تیرماه كه برگها زرد می شود باید پیازها را از خاك درآورده و چند روزی آنها را در محل سایه ، خشك می كنند و بعد آنها را در اطاقی روی طبقاتی پهن می كنند و در ۹ درجه حرارت تا حوالی مهرماه نگه می دارند .
در مهرماه این پیازها را در باغچه میكارند تا سال آینده در بهار گل بدهند .اگر همین پیازها را مجددا در گلدان بكارند ، ضعیف خواهند شد .بهتر است در سال دوم آنها را در باغچه بكارند تا تقویت شوند .


همچنین مشاهده کنید