سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

هدیه ای متفاوت برای روز مادر


هدیه ای متفاوت برای روز مادر
اگر چه تقدیر از زحمات بی بدیل مادران به هیچ طریقی قابل جبران نیست ولی با توجه به فرا رسیدن روز مادر مصادف با سالگرد ولادت حضرت فاطمه (س) این فرصت برای همه فرزندان مهیا شده تا بلكه از گوشه ای از زحمات و محبت های او قدردانی به عمل آورند. حال اگر شما نیز هنوز برای مادرتان هدیه ای تهیه نكرده اید نگران نباشید. در این یك روز باقی مانده هنوز فرصت برای انجام بسیاری از كارها كافی است. البته لازم به ذكر است هدیه ای كه حاصل دستان هنرمند فرزند باشد به طور قطع برای مادر گرانبهاتر است. پس با توجه به هنر و سلیقه تان دست به كار شوید.از آنجا كه آشپزخانه یكی از پراهمیت ترین فضاهای خانه برای خانم ها است ایجاد هر گونه تغییر و تحولی در آن برایشان لذت بخش خواهد بود.
مواد مورد نیاز برای دوخت پرده:
۱- پارچه ساده به رنگ دلخواه (بهتر است از پارچه های كتانی برای این منظور استفاده كنید)
۲- مقداری روبان حریری به دو رنگ متناسب با پارچه پرده و دكوراسیون آشپزخانه كه متراژ آن در حین كار مشخص می شود
۳- لوازم مورد نیاز خیاطی
طرز دوخت: برای دوخت این پرده به پارچه ای مستطیلی شكل به عرضی برابر پنجره و طولی برابر با ارتفاع مورد نظر برای نصب پرده و یا در واقع فاصله میله پرده تا لبه پایینی پنجره به اضافه عدد ۳۵ نیاز است.
پیش از هر كار بیضی ای به قطر بزرگ ۲۰ سانتی متر بر روی كاغذ الگو رسم كرده و دور آن را با قیچی ببرید. الگوی بیضی شكل را به صورت عرضی به دو قسمت مساوی تا كرده و محل تاخورده را ببرید. یكی از عرض های پارچه را به میزان ۳۰ سانتی متر تا كنید. حال الگوی نیم بیضی را به صورتی بر روی لبه تاشده قرار دهید كه قطر كوچك بیضی بر روی آن واقع شده و از لبه كناری پارچه نیز میزانی حدود پنج سانتی متر فاصله داشته باشد. سپس دور الگو را با مداد بر روی پارچه خط بكشید. این كار را در سراسر عرض دولا شده پارچه انجام دهید به صورتی كه نیم بیضی ها نیز از هم حدود پنج سانتی متر فاصله داشته باشند. لبه تا شده پارچه را با سوزن ثابت كرده و شروع به انجام برش های نیم بیضی دولا كنید. سپس در طول لبه داخلی هر یك از برش های بیضی شكل دولا شده برش های هشتی شكل كوچكی با قیچی ایجاد كنید. این برش ها را در خیاطی چرت می نامند. از آنجا كه لبه داخلی هر یك از بیضی های دولا شده می بایست تو زده شوند این برش های هشتی شكل سبب می شوند كه مرحله تو زدن به راحتی و با حفظ فرم هلالی شكل نیم بیضی انجام شود. پس از آنكه لبه داخلی همه نیم بیضی را با نخ و سوزن تو زده و سپس چرخ كردید، دو لبه طولی این پرده را به میزان یك سانتی متر تو بگذارید. عرض پایینی پرده را نیز به میزان پنج سانتی متر تو گذاشته و با دست و یا با چرخ خیاطی بدوزید. به این ترتیب پرده شما برای نصب آماده است ولی پیش از آن مرحله تزئین آن با روبان آغاز می شود. برای این منظور ابتدا فرم مورد نظر برای روبان دوزی پرده را بر روی پارچه با مداد به صورت كم رنگ طراحی كرده و سپس با اندازه گیری مجموع طول فرم های طراحی شده روبان مورد نیاز را تهیه كنید. ولی از آنجا كه در این پروژه تزئین توسط روبان چین دار صورت گرفته است یا براساس همان متراژ به دست آمده روبان چین دار آماده تهیه كرده و یا آن میزان اندازه گیری شده را در عدد دو و یا سه ضرب كنید. این در واقع همان مقدار روبان سبزرنگ مورد نیاز است كه نقش شاخ و برگ را در این تزئین ایفا می كند. برای گل ها نیز حدود یك متر روبان سرخابی رنگ نیاز است. به منظور چین دار كردن روبان حریر، دوختی با چرخ خیاطی در طول روبان و در قسمت وسط آن ایجاد كرده و سپس یك سر نخ را بكشید به این ترتیب چین سوزنی حاصل می شود. روبان چین دار را بر روی طراحی های انجام شده قرار داده و با سوزن متصل كنید سپس روی روبان چین خورده را چرخ كنید. در پایان با استفاده از روبان سرخابی رنگ گل هایی درست كرده و در فواصل شاخ و برگ های روبانی به پارچه پرده بدوزید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید