سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

روش های کاهش چند قلوئی زائی


روش های کاهش چند قلوئی زائی
متخصصان باروری روشی ابداع كرده اند تا تعداد زیاد موارد چند قلویی را در زنانی كه به روش های كمكی باردار شده اند كاهش دهند. حاملگی های چند قلو در زنانی كه به روش هایی مانند لقاح در آزمایشگاه یا تزریق اسپرم در تخمك باردار می شوند بسیار شایع است.
یك سوم حاملگی های مربوطه چند قلو هستند در حالی كه در حاملگی های طبیعی نسبت چندقلویی كمتر از یك درصد است. یك علت این است كه پزشكان برای افزایش شانس باروری دو تا چند تخم را درون رحم می كارند. محدود كردن تعداد تخم های كاشته شده به ۲ تا ۳ عدد تعداد سه قلویی را كاهش داده اما موارد دوقلویی همچنان زیاد است.
باتوجه به اینكه حاملگی دوقلو ممكن است عوارض جدی مانند كوچك بودن نوزاد، تولد نارس و مشكلات زایمانی ایجاد كند، مشكل اصلی پزشكان این بوده است كه نمی توانستند تخم هایی را كه توانایی بیشتری برای تكامل در رحم داشتند مشخص كنند. اما اخیراً پژوهشگران در بلژیك، توانسته اند مشخصاتی بیابند كه تعیین می كند كدام تخم استعداد بیشتری برای موفقیت دارد.
با بكاربردن این مشخصات در آزمایشات بالینی محققین به این نتیجه رسیده اند كه به كمك این شیوه می توان تنها یك تخم بارور را در رحم كاشت كه میزان موفقیت آن در حدود باروری طبیعی است و برای زنانی كه كمتر از ۳۸ سال سن دارند مناسب است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید