جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فلسفه پیشرفت در پرتو امنیت (در این روز ۱۷ جولای)


"توماس هابز" مولف هفت كتاب مهم كه یكی از آنها در ۱۱ جلد چاپ شده است پس از یك دیدار طولانی از اروپای قاره ای و گفتگو و تبادل نظر با اندیشمندان وقت فرانسه و ایتالیا از جمله گالیله و مطالعه وضعیت مردم و رفتار حكومت ها، ۱۷ ژوئیه سال ۱۶۵۱ به انگلستان بازگشت و به تنظیم عقاید فلسفی خود پرداخت و در سال ۱۶۷۹ درگذشت.
توماس هابز Thomas Hobbes فیلسوف انگلیسی كه در سال ۱۵۸۸ به دنیا آمد و ۹۱ سال عمر كرد در فلسفه سیاسی، اعتقاد به وجود یك حكومت مركزی مقتدر داشت كه بتواند امنیت مردم را حفظ كند و این امكان را فراهم آورد كه مردم در سایه امنیت بتوانند برای پیشرفت، همه تلاش و نبوغ خود را به كار گیرند كه آنرا «فلسفه پیشرفت در پرتو امنیت» خوانده اند.
در فلسفه اجتماعی، هابز انسان را موجودی خود خواه و خود بین می دانست كه برای رسیدن به ثروت، جاه و دیگرهدفهایش حاضر است منافع دیگران را زیر پا بگذارد، و می گفت كه بنا براین، دولت وظیفه دارد از منافع جامعه و افراد در قبال طمع و آز هر فرد حراست كند.
وی معتقد بود كه یك فرد دارای دو حركت است یكی به سوی هدف و دیگری در جهت عكس آن و با آموزش و پرورش درست می شود راه او را در زندگی اصلاح كرد.
هابز می گفت: آدم كه طبیعتی سلطه گر دارد تنها به دلیل خود خواهی است كه از مرگ می ترسد و بر دولت است كه سلطه گری «فرد» را با قانون و ضابطه كنترل كند و برای اتباع خود فرصت مساوی تامین سازد.
برخی از فرضیه پردازان سوسیالیست این گفته هابز را كه همه آدمها سلطه گر و جاه طلب و آزمند هستند رد می كنند و ثابت می كنند كه تنها درصدی از مردم چنین خصلتهایی دارند كه باید به دقت مواظب آنها بود. به علاوه، می گویند كه بسیاری از انسانها ذاتا از مادر، سوسیالیست به دنیا آمده اند و عاشق خدمت به دیگران هستند و چیزی بیش از آنچه كه لازمه ادامه زندگانی است نمی خواهند و از خدمت به خلق لذت می برند كه همین لذت برایشان كافی است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید