جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زندگی مرموز زنجره‌ها


زندگی مرموز زنجره‌ها
صبح یک روز بهاری، یکی از آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال گذشته، مردم مناطق شرقی آمریکا پس از بیدار شدن از خواب با صحنه‌ای شگفت‌انگیز مواجه شدند. همه‌جا پُر از حشرات عجیب و غریبی شده بود. این حشرات، تقریباً بر روی تمامی بوته‌ها و درختان باغچه خانه‌ها، پیاده‌روها، پارک‌ها و باغ‌ها دیده می‌شدند. تعداد این حشرات به حدی بود که بعضی از مردم را وحشت‌زده کرده بود.
اما در این صبح بهاری، چه اتفاقی افتاده بود؟ ماجرا مربوط به داستان شگفت‌انگیز زندگی نوعی زنجره آمریکایی به نام Cicada است. این نوع زنجره، فقط در ایالت‌های شرقی آمریکا نظیر جورجیا، ایندیانا، کنتاکی، نیویورک و اوهایو یافت می‌شود. لاروهای این حشرات در مدت ۱۷ سال گذشته در زیر خاک به زندگی مشغول بودند و اینک پس از طی‌شدن دوران کودکی، به روی زمین آمده‌ بودند تا نوعی دیگر از زندگی را تجربه کنند. نکته جالب و عجیب در زندگی این زنجره‌ها که طولانی‌ترین دوران کودکی را مابین حشرات دارند آن است که زندگی طولانی آنها پس از بیرون آمدن از خاک، تنها دو هفته بیشتر طول نمی‌کشد. اما آنها در همین مدت کوتاه، وظیفه مهمی را به انجام می‌رسانند و آن تکثیر است.
این حشرات کوچک پس از بیرون آمدن از خاک شروع به بالارفتن از بوته‌ها و درختان می‌کنند. تعدادشان بسیار زیاد است به‌طوریکه در هر متر مربع، مابین ۵۰ تا ۱۰۰ حشره به چشم می‌خورد. چیزی نمی‌گذرد که زنجره‌ها بالغ شده و در همین روزهاست که آواز جفت‌یابی زنجره‌های نر، سمفونی فرح‌بخشی را در روزهای زیبای بهاری به‌راه می‌اندازد. پس از جفت‌گیری، زنجره ماده در بالای درخت، تخم‌گذاری می‌کند. تعداد این تخم‌ها به ۶۰۰ عدد هم می‌رسد. این تخم‌ها از بالای درخت، بر روی زمین می‌افتند و در لابه‌لای سطح خاک، پنهان می‌شوند. خیلی زود و پیش از اتمام بهار، عمر تمامی زنجره‌های بالغ به پایان می‌رسد. اما لاروها پس از بیرون آمدن از تخم، یک زندگی ۱۷ ساله را در زیر خاک، آغاز می‌کنند. برای تماشای مجدد آنها باید تا سال ۲۰۲۱ منتظر بمانیم. در آن سال، در یک صبح بهاری، بازهم هزاران میلیارد زنجره کوچک دوباره ناگهان از زیر خاک بیرون می‌آیند تا با آوای دلنشین خود، فضا را سرشار کنند.
نوعی دیگر از این نوع زنجره‌ها نیز هستند که هر ۱۳ سال یکبار ظاهر می‌شوند. یکی از سؤالات دانشمندان آن است که چرا طول عمر این حشرات بر حسب اعداد اول تنظیم شده است. آیا شما پاسخی برای این مسأله عجیب دارید؟
منابع:
- سایت خبری BBC Online
- Scientific American, June ۲۰۰۴
منبع : انجمن جبهه طبیعت


همچنین مشاهده کنید