پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

رؤیای فتح بلندترین قله‌های جهان


رؤیای فتح بلندترین قله‌های جهان
در جهان تنها ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۸۰۰۰ متر وجود دارد و تعداد اشخاصی كه در طول تاریخ توانسته‌اند همگی این ۱۴ قله را فتح كنند حتی از ۱۴ نفر هم كمتر است.
اِد ویستورز (۱) یكی از این افراد است.
دوران كودكی اِد در دشت‌های ایالت‌های میانی آمریكا یعنی جائیكه هیچ كوهی برای بالا رفتن از آن پیدا نمی‌شود سپری می‌گردد.
در نوجوانی با خواندن كتابی در مورد فتح قله آناپورنا (۲)، عشق به كوه‌نوردی و فتح قله‌های بلند جهان در وجود او بیدار می‌شود و تصمیم به ترك محل تولد خود و سفر به سرزمین‌های كوهستانی می‌گیرد.
در اكتبر ۱۹۷۷ درحالیكه هنوز چند هفته از شروع تحصیلاتش در دانشگاه واشینگتون نگذشته بود اولین كوه‌نوردی خود را با صعود به كوه سن هلن (۳) تجربه می‌كند. در آنجا با رسیدن به قله درمی‌یابد كه كوه‌نوردی، رؤیای واقعی زندگی اوست و در همانجا تصمیم می‌گیرد كه عمرش را وقف فتح بلندترین قله‌های جهان كند.
ویستورز در ۱۹۸۹ با فتح قله كانچنجونگا (۴) به اولین صعود بالای ۸۰۰۰ متر خود دست می‌زند. كانچنجونگا كه در نپال واقع است، سومین قله بلند جهان است.
سال بعد یعنی ۱۹۹۰، موفق به فتح اورست می‌شود. او این صعود را - همانند تمامی صعودهای دیگرش - بدون استفاده از كپسول اكسیژن انجام می‌دهد چراكه چالش با هوای كوهستان را دوست دارد. وی تاكنون پنج بار دیگر هم اورست را فتح كرده است.
و اما همه كوه‌نوردان حرفه‌ای جهان می‌دانند كه فتح K۲ - یعنی دومین قله بلند جهان - آنهم در نخستین تلاش، كار بسیار دشواری است. اما ویستورز در آگوست ۱۹۹۲ موفق به این كار می‌شود. هرچند تیم آنها با شرایط نامساعد جوی روبه‌رو می‌شود و از هم پاشیده می‌گردد اما او و همراهش اسكات فیشر (۵) تصمیم می‌گیرند كه تا سر حد امكان به پیش بروند و موفق هم می‌شوند (فیشر بعدها در یكی دیگر از صعودهای اورست، جان خود را از دست می‌دهد).
و اما بالاخره در ۱۲ ماه مه ۲۰۰۵ (۲۲ اردیبهشت ۸۴) با صعود به قله آناپورنا، اِد ویستورز به جمع چند نفری كوه‌نوردان برجسته‌ای می‌پیوندد كه در طول تاریخ، موفق به فتح تمامی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان شده‌اند و بدین ترتیب، رؤیای كودكی‌اش - كه روزی با خواندن كتابی در مورد فتح قله آناپورنا در وجودش شعله‌ور شده بود - به حقیقت می‌پیوندد.

پی‌نوشت:
۱- Ed Viesturs
۲- Annapurna
۳- Mount St. Helens
۴- Kanchenjunga
۵- Scott Fischer
منبع:
National Geographic, October ۲۰۰۵
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید