پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شهریه گرفتن از دانش آموزان، امری در تضاد با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی و قانون تعلیمات اجباری (در این روز ۱۹ جولای)


این خبر در شماره ۲۹ تیرماه ۱۳۸۳ روزنامه همشهری چاپ شده بود كه « عمل » با اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی در تضاد است:
سازمان آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران میزان هزینه ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی تابع این سازمان را تا سقف ۳۵ درصد افزایش داده است .
به این ترتیب؛ شهریه ثبت نام در مقطع آمادگی در شهرستان های كرج ، ری و شهریار ۱۱۰ هزار تومان و در سایر شهرستان های استان ۱۰۰ هزار تومان ؛
شهریه ثبت نام در مقطع ابتدایی در كرج ، شهر ری و شهریار ۱۳۹هزار تومان و در سایر شهرستان ها ۱۲۵ هزار تومان ؛ شهریه ثبت نام برای مقطع راهنمایی در كرج ، شهرری و شهریار ۱۷۸ هزار تومان و در سایر شهرستان ها ۱۶۱ هزار تومان است .
هزینه ثبت نام در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی براساس جمع هزینه های واحدهای مربوط خواهد بود.
اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی كه با این « عمل » سازمان آموزش و پرورش در تضاد است از این قرار است:
«دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفایی كشور به طور رایگان گسترش دهد.».
تا این تاریخ درباره تفسیر این اصل از سوی شورای نگهبان مطلبی انتشار نیافته است.
قانون تعلیمات اجباری مصوب سال ۱۳۲۱ نیز تعلیمات عمومی در ایران را رایگان و یكنواخت اعلام كرده است و بر همین پایه در سال ۱۳۵۳ مدارس غیر دولتی منحل شدند و پنج دبیرستان تهران هم كه از سوی شورای آموزش انتخابی این شهر «غیر انتفاعی» اعلام شده بودند به صورت دولتی كامل درآمدند.
هنوز روشن نیست كه رئیس جمهور به عنوان پاسدار قانون اساسی چه واكنشی نشان خواهد داد. اگر یك اصل از اصول قانون اساسی یك كشور نادیده گرفته شود معلوم نیست كه با بقیه اصول آن چه خواهد شد.
روزنامه های فعلی ایران كه یا دولتی هستند و یا توسط افراد و جناحها با منظورهایی جز روزنامه نگاری منتشر می شوند، یا متوجه قضیه نمی شوند و یا این كه سكوت می كنند. تا كنون اشاره ای در رسانه ها در مورد عكس العمل سازمان بازرسی كل كشور مشاهده نشده است كه طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری تاسیس شده است.
نفت یك درآمد عمومی ایران است كه مبلغی از آن باید صرف آموزش و پرورش مردم كشور شود. به گفته اندیشمندان، مهمترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید