جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زنان و فعالیت بدنی


زنان و فعالیت بدنی
فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقا داده و از بسیاری بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان جهان است پیشگیری کند . فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی کمک می کند .
این بیماریها که شامل بیماری قلبی ، فشار خون بالا و سکته مغزی می باشند ، باعث یک سوم مرگ و میر زنان در سراسر جهان هستند . بیماریهای قلبی عروقی باعث نیمی از مرگ های زنان بالای ۵۰سال در کشورهای در حال توسعه هستند . توام بودن فعالیت بدنی منظم و تغذیه کافی اصلی ترین و اثرگذارترین راه تنظیم چاقی خفیف تا متوسط و حفظ وزن ایده آل در زنان است .
دیابت ٧٠ میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده است . این میزان در سال ٢٠٢٥به ٢ برابر افزایش می یابد . دیابت علاوه بر بیماریهای قلبی عروقی می تواند به کوری ، آسیب عصبی ، نارسائی کلیه ، زخم پای دیابتی و قطع پا منجر شود . تحقیق جدیدی نشان داده است حتی فعالیت بدنی منظم و اندک و تغییر رژیم غذایی می تواند از نیمی از موارد دیابت غیر وابسته به انسولین جلوگیری کند .
فعالیت بدنی می تواند تا حد زیادی به پیشگیری و درمات استئوپروز کمک کند . استئوپروز بیماری خاصی است که در آن استخوانها شکننده شده و در مقابل شکستن مقاومت ضعیفی از خود نشان می دهند .
زنان مخصوصا" در دوران یائسگی در معرض خطر ابتلای بالاتری نسبت به این بیماری هستند . فعالیتهایی که در آن وزن بدن را تحمل می کنیم مثل پیاده روی ، آهسته دویدن برای بلوغ طبیعی استخوان بندی در دوران کودکی و نوجوانی لازم هستند و باعث کاهش از دست رفتن استخوان می شوند . همچنین قدرت عضلانی و تعادل را بهبود می بخشند و خطر افتادن را کاهش داده و به همین خاطر ازخطر شکستگی می کاهند.
فعالیت بدنی منظم کمک می کند تا استرس ، اضطراب و افسردگی و تنهایی کاهش یابد ، این مخصوصا" در زنان مهم است چون میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دو برابر است . فعالیت بدنی به عزت نفس ، اعتماد و اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک می کند . اگر چه فواید بهداشتی و اجتماعی فعالیت های بدنی باید زنان را در مشارکت این گونه فعالیت ها تشویق کند ، اما نباید از این حقیقت که در مناطق بومی و روستایی و حاشیه شهر که درآمد اندکی دارند زنان ممکن است نیاز به تعادل بهتری از اعمال حمایتی مثل تغذیه کافی ، ابتکار برای درآمدزایی ، توصیه هایی متناسب با وضعیت فرهنگی خاصی خودشان داشته باشند . آرتریت ( التهاب مفاصل ) علت مهمی برای محدودیت فعالیت در افراد بالغ و مسن است .
فعالیت بدنی راهی عمده برای تنظیم و کنترل تورم و درد مفاصل در آرتریت است و بنابراین نتیجه آن در بهبود فعالیت روزانه خوب است .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید