شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کم کردن حباب‌های داخل ژل


کم کردن حباب‌های داخل ژل
سازندگان شمع به دو دسته تقسیم می‌شوند که یک دسته از حباب‌های داخل شمع متنفر و دسته دیگر حباب‌های داخل شمع را دوست دارند. می‌دانید که وقتی ژل را حرارت می‌دهید حباب‌هائی داخل آن نمایان می‌شود.
● عواملی که باعث حباب زدن می‌شود عبارتند از:
۱. درجه حرارت ظرف
۲. درجه حرارت ژل وقتی آن را داخل ظرف می‌ریزید
۳. روش ریختن ژل داخل ظرف
۴. واکنش ژل روی چیزی که داخل ژل قرار می‌دهید از قبیل قاشق‌ها، عطرها و تزئینات.
۵. روشی که برای سرد کردن ژل به‌کار می‌برید.
و اینکه چگونه با این دلایل حباب زدن کنار آمده و در ساخت شمع موفق شوید بستگی به مهارت و تمرین و شانس شما دارد.
● ظروف را حرارت دهید
قبل از اینکه ژل را داخل ظرف موردنظر بریزید ظرف را در یک فر که قبلاً تا ۱۷۵ درجه فارنهایت (۸۰ درجه سانتی‌گراد) گرم کرده‌اید به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. و این‌کار را درست قبل از اینکه ژل را داخل قابلمه گذاشتید و روی حرارت قرار دادید انجام دهید و وقتی آن را از فر بیرون آوردید بین دستان خو-د آن را حفظ کنید.
● درجه حرارت ریزش را آزمایش کنید:
معمولاً در بالاترین درجه حرارت ریزش حباب‌ها کمتر می‌باشند. که برای هر شمع مناسب است. وقتی شما دارید بیشتر از یک شمع همزمان می‌سازید، دقت کنید که باید هر شمع را که می‌سازید درجه حرارت را دوباره آزمایش کنید، چون ژل سریع سرد می‌شود بنابراین درجه حرارت شما در خاتمه کار باید بالا باشد و چند دقیقه‌ای بین پر کردن شمع‌ها فاصله ندهید.
● روش ریختن ژل
روش ریختن ژل داخل ظرف و اینکه چقدر هوا وارد آن می‌شود به‌هم خیلی مروط می‌باشند و بدین‌ترتیب تعداد حباب‌های داخل ژل فُرم خواهند گرفت برای تعداد حداقل حباب‌ها، ژل را همان‌طور که نوشابه را در لیوان می‌ریزید در یک زاویه نگه دارید و آهسته ژل را بریزید.
● قرار دادن تزئینات داخل ژل
هر چیزی را که شما داخل ژل قرار می‌دهید باید سازگار با آن باشد. عطرها و تزئینات که با ژل سازگار نمی‌باشند، برای مثال: باعث حباب‌های فراوانی در ظرف می‌شود حتی تزئینات واقعی هم باعث حباب می‌شوند اگر آنها کثیف باشند، آب داشته باشند، آنها را بشوئید و خوب خشک کنید. تزئینات را قبل از استفاده با موم بتونه (روکش) کنید برای این‌کار مقداری ژل داغ را در یک کاسه کوچک بریزید و تزئینات را با آن بپوشانید. اگر حبابی وجود ندارد به‌وسیله موچین تزئین را از داخل ژل بردارید و نگه دارید تا قطرات اضافه ژل از آن در ظرف ریخته شود اگر حباب وجود دارد آن را هم بزنید و تزئین را در ژل باقی بگذارید تا حباب‌ها تمام شوند، اگر بعد از چند دقیقه حباب زدن ادامه داشت تزئین را بردارید یا با حباب باقی بگذارید. با ژلی که برای پوشانده تزئینات از آن استفاده کرده‌اید شمع درست نکنید.
بعد از اینکه شما ژل را داخل ظرف ریختید اگر به آرامی با یک میله آن را هم بزنید تعداد حباب‌ها کم خواهد شد، اگر حباب‌ها در سطح نمایان شدند آنها را فقط یا سوزن سوراخ کنید.
● روش‌های سرد کردن ژل را آزمایش کنید:
برای غلبه کردن زیر حباب‌ها دو روش سرد کردن ژل وجود دارد یکی سرد کردن سریع و دیگری سرد کردن آهسته، اصل اساسی این است که سرد کردن سریع تشکیل حباب‌ها را متوقف می‌کند، برای سریع سرد کردن شمع‌های ژله‌ای بعد از اینکه ژل را داخل ظرف موردنظر ریختید فوراً در یخچال قرار دهید.
(برای این‌کار ظرف شمع را روی یک حوله آشپزخانه یا هر وسیله ضد حرارت دیگر داخل یخچال قرار دهید تا باعث ترک خوردن قفسه یخچال نشود).
سرد کردن آهسته با این روش هم سعی در کم کردن حباب‌ها داریم، و برای این‌کار ظرف شمع‌ها را روی یک سطح صاف در بیرون از خانه در یک روز آفتابی به مدت چند ساعت قرار دهید، شما می‌توانید مرحله سرد شدن را با پیچیدن ظرف شمع در یک حوله آشپزخانه یا هر وسیله دیگر که آن را گرم نگه دارد آهسته‌تر کنید. و یا اینکه در فری که تا (۱۷۵ درجه فارنهایت یا ۸۰ درجه سانتی‌گراد) گرم کرده‌اید به مدت چند ساعت یا یک شب قرار دهید.
حال تصمیم با شما است که کدام روش را برای سرد کردن شمع‌های ژله‌ای خود انتخاب کنید، هر سازنده شمع در محیط اطراف خود با روش‌ها و افزودنی‌ها و وسایل مختلف و صبر و شکیبائی کار می‌کند در اینجا ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر دو روش سرد کردن سریع و آهسته را آزمایش کنید و ببینید که کدام روش برای شما بهتر و راحت‌تر است.
● دوباره حرارت دادن بعضی از شمع‌ها
اگر داخل یک شمع تعدادی حباب نمایان شد، شما می‌توانید با دوباره حرارت دادن آن حباب‌ها را کم یا از بین ببرید. بعضی از انواع شمع‌های ژله‌ای را می‌توانید در فر حرارت دهید. اما نه همیشه! مراحل دوباره حرارت دادن حباب‌ها را کم خواهد کرد اما بعضی از شمع‌ها را نمی‌توانید دوباره حرارت دهید مانند شمع‌های لایه‌ای (چون ممکن است که لایه‌های رنگی ذوب ‌شده و با هم ترکیب شوند).
و یا شمع‌هائی که داخل آنها تزئینات شناور وجود دارد (تزئین فرو خواهد رفت). یا شمع‌هائی که داخل آنها تزئینات ذوب‌شدنی وجود دارند مانند تزئینات مومی. وقتی می‌خواهید شمع را دوباره حرارت دهید ان را قبل از اینکه داخل فر قرار دهید داخل سینی فر بگذارید چون ممکن است ظرف شمع شکسته و ژل پخش شود. و دقت کنید که توری فر تراز باشد تا سطح شمع شما صاف باشد و به یک طرف کج نشود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید