چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تانکهای فرانسه احساسات ناسیونالیستی آلمانی ها را برانگیخت و ... (در این روز ۲۲ جولای)


آلمانی ها كه ادامه استقرار تانكها و سربازان فرانسوی در فرانكفورت و سایر شهرهای منطقه «روهر» احساسات ملی آنان شدیدا بر انگیخته بود از ۲۲ ژوئیه ۱۹۲۰ بار دیگر برای نشان دادن خشم خود ، در این مناطق دست به اعتراض و نا آرامی زدند.
تانكها و سربازان فرانسوی ششم و هفتم آوریل ۱۹۲۰ وارد منطقه « روهر » شده بودند .
ورود این نیرو به منطقه روهر در قراردادهای ورسای كه به جنگ جهانی اول پایان داد پیش بینی نشده بود در همان روزها ( نیمه اول آوریل ) با اعتراض شدید مردم آلمان رو به رو شده بود و دست به نا آرامی و تظاهرات خیابانی و سنگ پرانی به سوی سربازان فرانسوی زده بودند كه از مراكش به آن منطقه منتقل شده بودند.
بهانه دولت فرانسه این بود كه دولت آلمان به این منطقه كه قرار بود غیرنظامی باشد نیرو فرستاده است و دولت آلمان كه طبق قراردادهای ورسای می توانست ۴۰ هزار سرباز سبك اسلحه داشته باشد پاسخ داده بود كه این سربازان را برای جلوگیری از تصرف كارخانه ها به دست كارگران كمونیست موقتا به منطقه روهر فرستاده است. دولت فرانسه قول باز گرداندن نیروها را داده بود ولی تعلل كرده بود كه آلمانی دوباره دست به نا آرامی زدند.
آلمانی ها این بهانه فرانسه را هم كه وجود این نیروها باعث پرداخت بموقع غرامت جنگ از سوی آلمان خواهد شد قبول نداشتند و این عمل فرانسه را با هدف تحقیر خود می پنداشتند.
دردهه بعد ، احساسات ملی برانگیخته شده آلمانی ها آنان را جذب هیتلركرد و هیتلر پس از رسیدن به قدرت به منطقه روهر سرباز فرستاد ولی این بار فرانسه جرات نشان دادن واكنش به خود نداد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید