پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چه عواملی باعث بروز سرطان می‌شوند؟


چه عواملی باعث بروز سرطان می‌شوند؟
سرطان آن طور که مردم تصور می‌کنند یک بیماری واحد نیست، بیش از ‌٢٠٠ بیماری مختلف است که برای بسیاری از آنها تعریفی پیدا نکرده‌اند و از مرحله راز و ابهام خارج نشده‌اند.
آخرین کشفی که شده در محور نقش Oncogenes یا ژن‌های تومور ساز دور می‌زند که می‌دانیم Onco پیشوندی به معنای تومور است.
طبق این کشف بعضی ژن‌های سلول به دلایلی از وضعیت عادی و طبیعی خود خارج می‌شوند و باعث گسترش افسار گسیخته سلول‌ها می‌شوند و تومور بوجود می‌آید.
این ژن‌های تومورساز هنگامی فعالیت می‌کنند که ژن‌های پلیس را در میدان نبینند که آن‌ها را سرکوب کنند و عواملی که باعث بی خاصیت شدن ژن‌های پلیس می‌شود و ژن‌های تومور ساز را فعال می‌کند از این قرار است: کشیدن سیگار ، مصرف الکل ، توارث، آلوده بودن محیط زیست، محیط‌های صنعتی و سرو کار داشتن با بعضی مواد صنعتی از جمله آزبست، استرس که سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند، ضعف سیستم دفاعی بدن براثر بیماری‌های دیگر و سوء تغذیه و یا کار سنگین، خوردن غذای چرب، چاقی، بیش از حد در معرض تابش اشعه خورشید قرار گرفتن، عکسبرداری متعدد با اشعه ایکس (بدون حفاظ)، مصرف طولانی بعضی از داروها و هورمون‌ها، ازدواج یک دختر در سنین خیلی بالا و بچه دار شدن در آستانه یائسگی و نیز وجود شوهر آلوده و .... به این ترتیب می‌شود از برخورد با این عوامل اجتناب کرد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید