جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لک صورت


لک صورت
امروزه لك صورت یكی از شایع ترین علل مراجعه به متخصصین پوست را تشكیل می دهد . اگرچه این مسئله فقط از نظر زیبایی اهمیت دارد ولی با توجه به تأثیرات روانی ، اجتماعی و اقتصادی آن و نیز افزایش آگاهی مردم نسبت به مسائل پوستی از آن نمی توان به سادگی گذشت .
رنگ پوست انسان به فاكتورهای متعددی بستگی دارد اما رنگدانه ملانین اصلی ترین ماده در تعیین رنگ پوست انسان است .
● لك آفتاب یا ماسك حاملگی چیست ؟
شامل افزایش در رنگدانه های پوست بصورت اكتسابی در مناطق در معرض نور پوست است . عوامل مؤثر در بروز آن استعداد ژنتیك ، نور آفتاب ، عوامل هورمونی مثل استروژن و قرص های ضد بارداری می باشند . داروهای ضد تشنج مثل هیدانتوئین نیز می توانند سبب لك صورت گردند . اگرچه ثابت نشده است اما اختلال كار تخمدانها را نیز در لك صورت مطرح می كنند .
در آسیائیها و در آمریكائیهای لاتین لك صورت شایع تر است .
بیشترین ابتلا در زنها در سنین باروری می باشد .
ده درصد مردها نیز به این عارضه مبتلا می شوند . از آنجائیكه لك صورت بسیاری از موارد در دوران حاملگی ظاهر می شود و با پایان این دوره كم رنگ تر و به ندرت نیز از بین می رود و قبل از سیكل قاعدگی تشدید شده و در زمستان شدت كمتری پیدا می كند ، نور آفتاب – حاملگی و مصرف قرصهای ضدبارداری ، مورد قبول ترین علل ایجاد كننده آن هستند .
● انواع لك صورت :لك صورت به سه شكل بروز می كند :
۱-تیرگی قهوه ای رنگ پوست در گونه ها ، پیشانی ، لب فوقانی ، بینی و چانه كه شایع ترین نوع آن است .
۲- بروز آن در گونه ها و پل بینی .
۳- ابتلا گونه ها و خط فك .
● بافت شناسی لك صورت :
۱- نوع سطحی : در این نوع با افزایش رنگدانه ها در قسمتهای سطحی پوست روبرو هستیم . این نوع شایعتر است و پاسخ بهتری به درمان دارد .
۲- نوع عمقی : كه به رنگ آبی مایل به خاكستری دیده می شود . در این نوع رنگدانه ها در لایه های عمقی تر پوست قرار گرفته اند . مقاومت به درمان در این نوع بیشتر دیده می شود .
● درمان لك : درمان این ضایعه مشكل بوده و شامل استفاده از كرمهای ضدآفتاب و داروهای كاهش دهنده رنگدانه های پوست می باشد . مهمترین نكته ای كه بیماران مبتلا به لك صورت باید در نظر داشته باشند عبارتست از اجتناب از خود درمانی و مراجعه به پزشك متخصص ، كه این امر باعث می شود تا بیمار بصورت اصولی تحت درمان قرار گرفته و از تحمیل هزینه های اضافی و همچنین عوارض ناشی از خود درمانی جلوگیری بعمل آید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید