جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سالادی پر از میوه های رنگارنگ


سالادی پر از میوه های رنگارنگ
تابستان فصل میوه های رنگارنگ و خوشمزه است. چنین تنوعی را در هیچ فصل دیگری از سال نمی بینیم و درست به همین علت است كه اغلب ما با مراجعه به میوه فروشی ها و میادین میوه و تره بار به محض مواجه شدن با این نعمت های متنوع و رنگین بهشتی، كنترل از كف داده و بدون در نظر گرفتن میزان مصرف مورد نیاز، اقدام به خرید مقدار زیادی از این میوه های خوش طعم می كنیم ولی مشكل اینجا است كه پس از گذشت چند روز با انبوهی از میوه های لكه دار مواجه می شویم كه از طرفی دور ریختن آنها اسراف نعمات الهی و همچنین ضرر مادی بوده و از طرف دیگر امكان پذیرایی از مهمانان با چنین میوه هایی وجود ندارد. لذا بهترین كار برای جلوگیری از ایجاد چنین مشكلی، تطبیق دادن مقدار خرید با میزان مصرف است. به این ترتیب میوه های خریداری شده كمتر به مرحله لكه دار شدن می رسند ولی با این حال در صورتی كه مقدار زیادی از میوه های لكه دار فضای یخچال شما را پر كرده و قصد دارید برای پذیرایی از مهمانان در راه میوه های تازه خریداری كنید، اندكی صبر كنید.
برای این منظور راه های دیگری نیز وجود دارد كه به این ترتیب هم از میوه های موجود استفاده شده و هم بدون خرید میوه های جدید، از مهمانان پذیرایی خوبی به عمل می آید. درست كردن انواع سالادهای میوه یكی از مهمترین این راه ها و پیشنهادها است. در همین راستا در زیر به ادامه سه دستور پیشنهادی برای درست كردن سه نوع سالاد میوه لذیذ می پردازیم:
● دستور پیشنهادی اول
مواد مورد نیاز برای ۶ نفر: ۱ عدد انبه، یك چهارم هندوانه كوچك، ۲ عدد كیوی (در صورتی كه هنوز از كیوی های زمستانه چیزی باقی مانده است)، یك چهارم آناناس، ۱ قاشق غذاخوری عسل، خلال پوست و آب یك عدد لیموترش، بستنی وانیلی به مقدار لازم. ابتدا همه میوه ها را پوست كنده و به قطعات مساوی تقسیم كنید سپس آنها را به داخل كاسه ای بزرگ منتقل كنید. بقیه مواد شامل آب لیموترش، خلال پوست لیموترش و عسل را بر روی میوه ها ریخته و آنها را خوب با هم مخلوط كنید. به مدت یك ساعت این مخلوط را در یخچال قرار دهید. پس از طی این مدت ظروف مورد نظر برای پذیرایی از مهمانان را از این مخلوط پر كرده و در كنار هر كدام مقداری بستنی وانیلی نیز با قاشق های مخصوص بریزید تا ظاهری زیباتر داشته باشد.
● دستور پیشنهادی لازم
مواد لازم: ۱ عدد موز، یك چهارم آناناس، ۳۰۰ گرم توت فرنگی، ۶ عدد برگ نعناع تازه، ۲ عدد پرتقال، ۳ عدد كیوی، ۱ خوشه انگور بی دانه، ۱ خوشه انگور یاقوتی.
كیوی، پرتقال، موز و آناناس را پوست كنده و به همراه دیگر میوه ها خرد كنید. كاسه بزرگی را آماده كرده و آب پرتقال و لیموترش را به مخلوط میوه های خرد شده اضافه كنید.
● دستور پیشنهادی سوم
مواد لازم: ۲ عدد هلو، ۲۰۰ گرم گیلاس، ۱ عدد طالبی، آب ۱ عدد لیموترش، آب ۱ عدد پرتقال،
۳ قاشق غذاخوری شكر.
معمولاً برای سرو انواع سالادهای میوه، ظرفی گود و احتمالاً زیبا را انتخاب می كنند ولی در این پیشنهاد متفاوت، از خود یكی از میوه های همین سالاد به عنوان ظرف استفاده می شود. لازمه این كار ابعاد مناسب میوه موردنظر است. میوه هایی همچون طالبی، هندوانه و خربزه برای این منظور بسیار مناسبند. حال علاوه بر اینها برای داشتن ظرف میوه ای زیباتر از هنر میوه آرایی یاری می طلبیم. به این ترتیب كه ابتدا خطی عرضی را در محیط میوه با مداد و یا به صورت فرضی مشخص كرده و برای برش از نوك چاقوی تیز استفاده كنید. برش ها می بایست به صورت هفت و هشت و در سطحی عمیق صورت گیرد. دقت كنید كه كلیه برش ها هم اندازه بوده و از محدوده خطی خارج نشود. پس از پایان برش به راحتی دو قسمت برش خورده یا دو سطح كنگره دار از هم جدا می شوند. حال با كمك چاقو و قاشق تخمه ها و گوشت میوه را جدا كرده و از آنها در همین سالاد استفاده كنید. سپس فضای خالی داخل طالبی و یا هندوانه را با مخلوط سالاد میوه ای پر كنید. برای آنكه این ظرف میوه ای معمولاً گرد به راحتی در داخل سینی و یا بشقاب قرار گیرد سطح انتهایی آن را كمی برش زده و صاف كنید.
●●یك پیشنهاد: میوه آناناس نیز می تواند ظرف متفاوتی برای این قبیل سالادهای میوه باشد. برای این منظور لازم است آناناسی بزرگ را انتخاب كرده و با چاقوی تیزی به صورت طولی میوه و برگ های آن را به دو نیم مساوی تقسیم كنید. پس از خارج كردن گوشت میوه، از آن به عنوان ظرف میوه ای زیبا و متفاوت استفاده كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید