پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ژاپن رکورد خودکشی شکست، چرا؟ (در این روز ۲۶ جولای)


طبق آمار پلیس ژاپن كه ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۴ انتشار یافت در سال ۲۰۰۳ در این كشور ۳۴ هزار و ۴۲۷ تن به عمر خود پایان داده بودند كه بیشترین رقم در میان كشورهایی است كه چنین آماری را تهیه و منتشر می كنند. این آمار شامل كسانی كه اقدام به خودكشی كرده و نجات یافته اند نمی شود.
در سال ۲۰۰۳ در هفت كشور صنعتی ردیف اول جهان جمعا یكصد هزار تن خودكشی كرده بودند كه سهم ژاپن اندكی بیش از یك سوم كل این رقم بود كه نگران كننده است. بررسی انگیزه خودكشی ها نشان می دهد كه در كشورهای دیگر، بیشتر آمار خودكشی مربوط به جوانان و نوجوانان بوده كه به دلایل عاطفی از جمله شكست در عشق ، طلاق مادر و پدر و نظایر آن اقدام به قطع حیات كرده بودند ولی در ژاپن، آمار خودكشی عمدتا مربوط به میانسال ها ( ۴۰ تا ۵۰ ساله ها ) است كه شكست در كسب و كار ، ورشكستگی و عدم توانایی به پرداخت دیون باعث قطع امید آنان و خودكشی شده بود.
آمار خودكشی در ژاپن در سال ۲۰۰۴ بالاترین رقم در ۲۶ سال گذشته یعنی از زمان جمع آوری این آمار توسط پلیس بوده است. این آمار نشان می دهد كه خودكشی در ژاپن در سال ۲۰۰۳ نسبت به سال ماقبل هفت درصد افزایش یافته بود.
روزنامه ژاپنی «یومیوری» با اشاره به این آمار، از دولت این كشور خواسته است كه برای كاهش خودكشی در ژاپن دست به اقدام فوری بزند و راه حل بیابد. این روزنامه نوشته است كه طبق گزارش پلیس یكی از علل عمده خودكشی در ژاپن، دشواری های اقتصادی است كه دولت می تواند آن را حل و از انتحار مردم به بن بست رسیده كه آخرین راه نجات را «مردن» تشخیص می دهند پیشگیری كند.
با این كه كویزومی نخست وزیر ژاپن در میان نخست وزیران تاریخ این كشور، بیش از همه به آمریكا نزدیكتر بوده، وضعیت اقتصاد ژاپن به دلیل به میدان آمدن چین و تولید كالای هم ارز ولی به مراتب ارزانتر رضایتبخش نیست و امید چندانی هم به بهبود آن نمی رود، زیرا شرایطی كه باعث رونق اقتصاد ژاپن در دهه های گذشته شد دیگر وجود ندارد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید